Bienvenidos a Argentina

18 mei 2017

Even omschakelen van Thais naar Spaans. Ik moet zeggen dat het Spaans ons nu al beter af gaat. We zijn aangekomen in Buenos Aires de geweldige grote hoofdstad van Argentinië! De eerste dagen lopen we door de straten en worden gelijk al verast door de stelletjes die de tango aan het dansen zijn. Hier zijn we natuurlijk voor naar Argentinië gekomen, erg mooi om te zien! Vooral Stephan wil graag naar een voetbal wedstrijd, maar dat blijkt hier niet zo makkelijk te gaan als in Nederland. De meeste plekken zijn voor seizoenskaart houders en de plekken die er zijn gaan naar de Argentijnen, daar stonden we dan 3 uur voor de wedstrijd bij een totaal afgezet stadion van Riverplate, we mochten nog geen eens bij de kaartverkoop komen.....:-( wij weer terug naar het hostel waar we de wedstrijd hebben gekeken, deze keer waren wij natuurlijk voor de tegenpartij ;-). Om toch in de voetbal sfeer te blijven gaan we de volgende dag naar de grote tegenstander Boca Juniors! Hier doen we een stadion tour en lopen rond in de schijnbaar criminele maar kleurrijke wijk La Boca. We eten onze eerste empanadas en gaan naar een andere grote bezienswaardigheid: het graf van Evita. Deze bekende presidentsvrouw ligt natuurlijk niet zomaar op een begraafplaats. Het lijkt net of we in een dorpje lopen met allemaal verschillende kerkjes, de mensen worden hier niet begraven maar in die kerkjes gelegd. Als je hier naar binnen kijkt zie je de grafkisten staan heel apart, zo heeft iedere familie zijn eigen kerkje. Waarschijnlijk weten niet veel mensen dit maar de breedste straat ter wereld ligt in Buenos Aires, deze straat heeft maar liefst 20 banen naast elkaar, wij konden het natuurlijk niet laten om deze straat over te steken. 'S avonds bezoeken we nog een Tango show, wat een mooie en intense dans. Ook eten we onze eerste grote steak en drinken we vino, een echt Argentijns gerecht.
We vertrekken met de nachtbus naar het plaatsje Puerto Iguazu, dit is een rit van wel 20 uur, gelukkig zijn de bussen hier in Argentinië erg goed met stoelen die bijna helemaal plat kunnen net zoals bedden. We gaan naar dit plaatsje voor 1 van de 7 natuurwonderen: de Iguazu falls. Deze watervallen liggen voor een gedeelte in zowel Argentinië als in Brazilië en zijn meer dan 2,5 km lang. Als we daar aankomen is het ook echt prachtig, wat een grote hoeveelheid water. We besteden een hele dag aan de Argentijnse kant, hier ligt ook het grootste gedeelte van de waterval. Het is heel makkelijk om met de bus in 1 dag op en neer naar Brazilië te rijden, dus besluiten we om de volgende dag die kant van de waterval te gaan bekijken. Deze kant is ook prachtig, maar doordat het een stuk kleiner en toeristisch is lopen we de hele tijd in een file, dat was wat minder. Van de wel zeker 100 watervallen die we tijdens onze reis hebben gezien is deze toch wel de mooiste en grootste!! Onze volgende bestemming is Cordoba, hoppa weer ruim 20 uur in de bus....wat is Argentinië toch groot. Helaas hebben we hier niet zo veel geluk. Nadine voelt zich al 3 weken niet goed en het word alleen maar erger, dus toch maar even langs de dokter. Helaas spreken alle doktoren hier Spaans wat het niet echt makkelijk maakt. Na een bloedtest blijkt dat er 3 dingen mis zijn een urineweginfectie, virus in de lever en een te snel werkende schildklier......dat is nogal wat. Aangezien Nadine nog steeds extreem moe is en het volgens de dokter niet slim is om verder te reizen, besluiten we om terug naar Nederland te gaan. We kopen bus tickets terug naar Buenos Aires en bellen met de luchtvaartmaatschappij om onze tickets om te boeken, dat kost dan 3000 euro....WATTTT. Dat gaan we niet betalen, verzekering geprobeerd die vergoeden ook niks. Ondertussen dokter gemaild in Nederland om te vragen hoe ernstig het echt is. Krijgen mail terug blijkt dat Nadine Pfeifer heeft, daar kan je makkelijk mee reizen, zolang je rust neemt als je moe word en de schildklier kan ook best nog wel paar weekjes wachten. Ook Nadine voelt zich inmiddels weer wat beter, dus de plannen veranderen weer en we boeken gewoon weer bustickets voor de volgende plaats in Argentinië, zo snel veranderen de plannen bij ons.
Heel veel mensen hier in Argentinie drinken thee, niet zoals wij met een kopje water en een zakje, maar hier gebruiken ze Mate thee. Dit is losse thee, gemaakt van bladeren van een boom en niet van een plant zoals onze thee. Dit word gedronken in een bepaald soort beker met een rietje van staal. Onderaan dit rietje zit een zeefje, zodat er geen thee in je mond komt, je doet de thee in het potje en je kan net zolang water erbij doen totdat de smaak ervan af is. De Argentijnen sjouwen dit potje en een thermosfles met heet water overal mee naartoe en delen het met iedereen die een slokje wil, wij hebben ook een potje gekocht kunnen we gezellig thuis met iedereen Mate thee drinken.
We gaan weer 20 uur in de bus zitten naar het plaatsje Salta in het noorden tegen het Andes gebergte aan. We kijken, luisteren en vieren hier ook het kampioenschap van Feyenoord (heimwee moment Stephan) en kijken 's avonds met de Argentijnen van het hostel naar de derby van het jaar Boca Juniors - River Plate. In Salta zitten we bijna in de bergen en boeken we 2 dag tours. De eerste gaat naar Cafayate, hier zien we grote rotsen met allerlei verschillende kleuren, bergen en geweldig mooie landschappen, echt super mooi!! Ook maken ze in deze regio veel wijn dus stoppen we bij een wijngaard en mogen een aantal wijnen proberen. Ook proeven we ijs gemaakt van witte en rode wijn. De volgende dag gaan we naar Cachi, het is ook hier onderweg echt prachtig mooi met hoge bergen en een mooie landschappen met grote, hele grote cactussen.
We genieten nog een laatste dag van het Argentijnse leven en vertrekken morgen naar Bolivia. Adios amigos !!!

1. George Verhoeff:
    18 mei 2017
    Weer totaal anders dan Azië. mooi geillustreerd met al die foto's. Goed gehoord te hebben dat Nadine alweer aardig opgeknapt is.
  2. Marlinde:
    19 mei 2017
    Wat een leuk reisverslag weer! Maar wat jammer dat jullie niet naar wedstrijd van Boca Junior konden! Dat is dan veranderd denk ik.. Maar de andere hoogtepunten, zoals empanadas en wine tastings hebben jullie gelukkig wel meegemaakt! Geniet nog van jullie laatste etappe.. Tot snel hoop ik! xx zus
  3. Jannie Klein:
    19 mei 2017
    Weer een mooi verhaal gelukkig voor Nadine voelt ze zich weer wat beter en kunnen jullie je reis toch afmaken foto's zijn ook weer mooi groetjes van ons en nog veel plezier
  4. Melissa:
    19 mei 2017
    Leuk jullie reisverslag en leuk om door de foto's er ook een beeld te hebben van dingen. Jullie konden heerlijk chillen zeg in de bus, mag ook wel als jullie iedere keer een reis van 20 uur moeten afleggen. Leuk die foto ook met die beelden ervoor :-). Gelukkig konden jullie de reis verder afmaken ondanks de uitslag van de huisarts. Heel veel reisplezier nog!
  5. Madelon Verhoeff:
    19 mei 2017
    Wat een andere wereld hé. Leuk om jullie reiseen beetje mee te kunnen beleven en wat een schitterende foto's. Nadine wel beetje voorzichtig aan doen hoor. Heel veel plezier in Bolivia. Dat land zal wel een heel stuk anders zijn. xx
  6. Astrid:
    19 mei 2017
    fijn dat jullie reis toch kon doorgaan.
    beterschap en goede verdere
    belevenissen.