Peru, het einde van onze wereldreis

24 juni 2017

Met een beetje pijn in ons hart beginnen we aan het laatste verslag van onze wereldreis, want na 2 jaar onderweg geweest te zijn komen we na Peru weer terug naar Nederland!!
We zijn dus in Peru, het laatste land van onze reis en beginnen in Puno aan de Peruaanse kant van het Titicacameer. We doen een dagtour naar de rieteilanden. Hier leven ze al zo'n 500 jaar op eilandjes en in huisjes gemaakt van riet. Ook gaan we naar Taquile eiland waar een kleine gemeenschap leeft en dragen ze de mooie traditionele kleding met verschillende betekenissen. Zo dragen vrijgezelle jongens een rood witte punt muts die ze zelf breien. Als een jongen een vrouw leuk vind, bekijkt ze aan de hand van de kwaliteit van de die muts of de jongen geschikt is. De mannen hier kunnen daarom allemaal erg goed breien. Hier in Puno ontmoeten we ook weer de backpackers Robert en Rebecca die we dus al in Azië hadden ontmoet en na Australië dus ook hier in Zuid Amerika weer tegenkomen. Erg gezellig.
We gaan door naar Cusco, de oude hoofdstad van het Inca rijk. Een grote stad met een gezellig oud centrum waar nog veel resten van de Inca's en vooral hun bouwstijl is te zien. Cusco word ook ons beginpunt van een bezoek aan Machu Picchu. Er gaan hier geen bussen heen en de enige manier om er te komen is per peperdure toeristentrein of de 5 daagse Inca trail lopen die je 6 maanden van te voren moet boeken. Wij kiezen voor de backpackers manier. 7 uur in een gedeelde minibus naar de jungle en vanuit hier 3 uur langs het spoor lopen naar Aguas Calientes waar alle hostels zitten en de eindhalte van de trein is. We hadden alles geregeld en op tijd naar bed, want morgen vertrekken we. Slapen gebeurde deze nacht niet en we zaten vaker op de wc dan dat we op bed lagen. Hebben blijkbaar allebei iets verkeerds gegeten en dit is echt de eerste keer tijdens onze reis dat we ziek zijn geworden door verkeerd eten. En dat uitgerekend nu. Na 2 dagen uitzieken gelukkig weer opgeknapt en vertrekken we alsnog per gedeelde mini bus naar Aguas Calientes. Om de tickets voor Machu Picchu om te boeken was ook nog een heel gedoe en hebben uiteindelijk een doktersverklaring kunnen "kopen" haha (Teus en Reinette nog bedankt!!!!). De rit van 7 uur is mooi door de bergen en het einde is anderhalf uur over een onverharde bergweg met diepe dalen. Oww nee, dit is gewoon het zelfde als de death road van Bolivia maar gelukkig hebben we het overleefd.
Op naar Machu Picchu. Machu Picchu is een stad (waarschijnlijk rond 1440 gebouwd) van de Inca's die door de Spanjaarden nooit is ontdekt en dus ook niet is kapot gemaakt. Wat een bijzondere plek, op 2430m hoogte en niet voor te stellen hoe de Inca's deze stad op zo'n plek hebben kunnen bouwen in de bergen en in de middle of nowhere zonder hulp van machines. We beklimmen ook nog Machu Picchu Mountain tot de top op 3080m hoogte en genieten van een fantastisch uitzicht!! Machu Picchu, terecht 1 van de 7 wereld wonderen!!
We genieten nog een aantal dagen in het gezellige Cusco en doen een squad tour door de omgeving en bezoeken de zoutterrassen van Maras.
Op naar Arequipa, een busrit van zo'n 12 uur door de bergen. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, doen het toch, de landschappen hier zijn gewoon waanzinnig mooi!! We regelen in Arequipa een tour naar de colca canyon voor de volgende dag, maar Stephan heeft weer iets verkeerds gegeten en word in de avond ziek. Blijkbaar is de hygiëne hier nog slechter dan in Azië. Nadine gaat dus alleen op pad en ziet tijdens deze tour mooie landschappen, traditionele dorpjes, de Colca Canyon en de Condor. Met een spanwijdte van 2.8 a 3 meter na de Albatros de grootste vogel ter wereld. We laten de bergen en de hoogtes achter ons en gaan richting de kust. Op naar Nazca waar we met een klein vliegtuigje vanuit de lucht de Nazca lijnen gaan bekijken. Dit zijn lijnen en tekeningen in het zand van de woestijn van waarschijnlijk 1000 a 2000 jaar oud waarvan het tot op de dag van vandaag niet duidelijk is waarom en waarvoor deze figuren en lijnen dienden. Dit gebied is een van de droogste gebieden op aarde, bijna altijd windstil en er valt vrijwel geen regen. Vandaar dat deze lijnen en figuren nog zo goed bewaard zijn gebleven. Een bijzondere vlucht!!
Zo, we hebben nog een paar dagen over en is het dus tijd om te chillen. Dit doen we bij een Oase midden in de woestijn. Er is hier dus echt helemaal niks te doen. Oja toch, je kan hier dus lekker chillen en zandboarden. We scheuren met een buggy door de duinen en stoppen zo nu en dan om van de duinen af te scheuren op ons board. Zandboarden ging minder, maar je kan ook gewoon zitten of liggen op het board. Super tof!!
We regelen last minute nog een tourtje voor onze laatste wildlife trip. We gaan naar Paracas national reserve en doen een boottochtje naar de Ballestas eilanden. We zien hier heel veel vogels, een zeldzaam rood strand, zeeleeuwen, pinguïns en flamingo's. Een mooie afsluiter.
Op naar Lima, de laatste stop van onze reis en de hoofdstad van Lima. Hier blijven we 2 dagen en genieten van de stad voordat we maandag richting Nederland vliegen. Spannend!!!!! We hebben er zin in en kijken er naar uit om iedereen weer te zien.
We zijn tijdens onze reis in 22 landen geweest en onze paspoorten staan inmiddels vol met stempels en visums. Mensen vragen ons vaak van wat is nou jullie favoriet? Moeilijk te zeggen, maar denk toch wel een mix van alles wat wij de afgelopen 2 jaar hebben meegemaakt met uiteraard de absolute vrijheid van het reizen!!! Wij hopen dat jullie een beetje mee hebben kunnen genieten en we jullie ook hebben aangestoken om te gaan reizen!! Iedereen bedankt voor het volgen en de reacties die wij steeds weer kregen!!! Erg leuk!!!
Adios amigo's en tot in Nederland!!!!

1. George Verhoeff:
    24 juni 2017
    Ik heb genoten van al jullie gedetailleerde reisverslagen en alle mooie foto's
    Zie jullie dinsdagmorgen op Schiphol.
  2. Margreet Speksnijder:
    24 juni 2017
    Oh wat jammer dat de verhalen en foto's nu gaan stoppen. Hebben genoten van wat jullie allemaal hebben meegemaakt. Zo hebben wij ook een beetje het idee gehad dat we er ook geweest zijn. Wat een enorme ervaring en hoe moet je nu weer wennen aan het gewone leven hier? Zijn blij dat jullie weer gezond en heelhuids terug komen. Zie jullie wel weer een keer, waarschijnlijk bij Justin. Goeie reis terug.
  3. Cco:
    24 juni 2017
    Super leuke verbale jammer dat het stopt! Tot snel in NL
  4. Leigh:
    Wat!?
    2 jaar nu al!?
    Zo das snel gegaan zeg.
    Super genoten van jullie verhalen en foto's.
  5. Jannie Klein:
    24 juni 2017
    Weer een mooi verslag en jammer dat we nu niet meer kunnen genieten van die mooie verhalen en foto's maar ik denk dat er hier in Nederland een hoop dan en vrienden weer blij zullen zijn om jullie te zien alvast een goede reis gewenst van ons groetjes
  6. Astrid:
    24 juni 2017
    indrukwekkende gebeurtenissen en reisverhalen ,foto's en videos gaven nog meer idee van beschreven belevenissen .
    boeiend verslag van jullie prachtige wereldtrip.
  7. Nicolet:
    24 juni 2017
    Super, al jullie verhalen. Wat gaat de tijd snel alweer 2 jaar geleden toen jullie reis begon. Heb wel een paar vragen..
    1. Welk land heeft de meeste indruk gemaakt?
    2. Denken jullie eraan te emigreren en zoja naar welk land?

Een hele goede terug reis naar het druk bevolkte en zo andere klimaat van Nederland.
    Alvast WELKOM THUIS.❤❤
  8. Reinette Monhemius:
    25 juni 2017
    Lieve schatten, wat een prachtige tijd hebben jullie gehad, maar we zijn heel blij dat jullie weer thuis komen. Hele goede reis. Liefs pap (Teus) en mam( Reinette)
  9. Willy Kooistra:
    25 juni 2017
    Ik heb genoten van jullie reisverhalen, helaas twee jaar gaan snel voorbij. Maar wie weet wat toekomst nog voor jullie in petto heeft........... Bedankt voor alle mooie verhalen.
  10. Madelon Verhoeff:
    25 juni 2017
    Superbedankt dat jullie iedereen hebben laten meegenieten van jullie bijzondere reiservaringen. Complimenten voor de leuke schrijfstijl en de schitterende foto's. Ik zal het missen. Goede terugreis en tot in Rotterdam
  11. Carla:
    25 juni 2017
    Die 2 jaar zijn wel erg snel gegaan zeg. Dank jullie wel voor alle mooie verhalen en foto's. Ik heb er van genoten! Goede reis terug
  12. Ger Bouten:
    25 juni 2017
    Bedankt voor al jullie prachtverhalen, foto's en video's ; ik ben wel aardig meegereisd in die 2 jaren en zal dit toch wel gaan missen. Goede reis terug en welkom thuis. Hoop jullie eens te ontmoeten.
  13. Rudi:
    25 juni 2017
    ik heb genoten van jullie mooie verhalen en foto's . het had ons toch ook weer aangestoken om een verre reis te maken , we zien jullie ook graag weer thuis aankomen ,
    groetjes en een fijne terugreis
  14. Elsbeth Veenis:
    25 juni 2017
    Hoi Nadine en Stephan, het was fantastisch om op deze manier een beetje van jullie reis mee te kunnen genieten. Heb genoten van alle foto's en vooral de uitgebreide reisverhalen. Heerlijk dat jullie binnenkort weer onze buurtjes zijn.
    Goede terugreis en tot snel !
  15. Carola Bakker:
    25 juni 2017
    Heel veel succes met het weer aarden in eigen land! Wat zijn jullie plannen hier? Bedankt voor jullie mooie reisverslagen en foto's. Ik denk ook voor jullie zelf een mooi gedetailleerd aandenken! Maar eerst: een goede terugreis toegewenst!
  16. Marlinde:
    26 juni 2017
    Goede vlucht vandaag luitjes! En lekker genieten van kaas, filet americain, kroketjes, bitterballen, hoegaarden, lekkere chips en al het andere moois dat NL te bieden heeft! Tot in September!! xxxx
  17. Angèle:
    10 juli 2017
    We hebben genoten van alle boeiende reisverhalen en schitterende foto's.
    Veel succes weer in eigen land en gelukkig is het hier zomer!!
    Groten van Cock en Angèle