Chinese New Year in Maleisië

9 februari 2016

Welkom in Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië met 1,5 miljoen inwoners. Het is toch altijd wel weer een lekker gevoel wanneer we weer een hoofdstad van een nieuw land hebben bereikt. We slapen in een goedkoop hostel midden in de drukke en gezellige wijk China Town. De eerste avond bezoeken we de drukke winkelstraat in China Town waar je van alles en nog wat "nep" artikelen kan kopen en gaan we naar central market, dus onze backpacks zijn weer iets zwaarder met weer een paar nieuwe souvenirs. We hadden het plan om hier bij de Indonesische ambassade een 60 dagen visum voor indo te regelen maar helaas doen ze dat niet meer, dus voor niks vroeg op, lange broek, t-shirt en schoenen (kleding voorschriften ambassade) aangedaan. Snel terug naar ons hostel voor andere kleding en door met de metro naar de Batu Caves. Hierin zit een hindoe tempel welke tijdens festiviteiten door meer dan een miljoen Hindoes word bezocht. Tijdens de viering in 2006 zelfs 1,5 miljoen, waarmee het 1 van de grootste bijeenkomsten ooit was ter wereld.
Door Kuala Lumpur rijden er gratis hop on hop off bussen dus konden we zelf lekker door de stad touren. In de namiddag gaan we naar de Bioscoop voor maar € 2,65 pp en kijken de nieuwe film revenant met Leonardo Dicaprio. In de avond bezoeken we het nationale symbool van Maleisië, de Petronas Twin Towers (met 452 meter hoogte 1 van de hoogste ter wereld) welke 's avonds mooi verlicht waren. De volgende dag slapen we eerst lekker uit en kopen alvast bustickets voor de volgende bestemming. Het is over een paar dagen chinees nieuw jaar wat in Maleisië door de Chinese gemeenschap groots word gevierd dus is het boeken van transport en hotel op voorhand een aanrader. Ook bekijken we nog de oudste moskee van kuala lumpur en het Sultan Abdul Samad gebouw.
'S avond zoeken we de hoogte op in de KL Tower met 421 meter 1 van de hoogste communicatietorens ter wereld. Hier genieten we van het avond uitzicht over Kuala Lumpur en de Petronas Twin Towers. De laatste dag pakken we de trein richting de haven waar we per speedbootje binnen 30 minuten naar een oud Maleisisch vissersdorpje varen. Leuk om te zien hoe deze mensen leven en werken. We hebben hier ook nog een heerlijke fishcurry gegeten. 'S avonds eten en drinken we gezellig nog wat in Chinatown. De volgende dag zijn we weer vroeg op en gaan met de metro richting het busstation. We hebben de bus van 9:30 naar Malakka maar voordat we instappen eerst een lekker ontbijtje (nasi met gebakken eitje). Malakka is een klein stadje aan de kust van Maleisië met een hoop historische gebouwen veelal gebouwd door de Nederlanders die het hier in 1641 voor het zeggen hadden. Zo bezoeken we een kerk, molen en stadhuis welke door de Nederlanders zijn gebouwd.
Het is bijna 12 uur 's nachts en 8 februari dus op naar China Town voor het Chinese nieuwjaar. Ze vieren het hier niet zo uitbundig als bij ons in Nederland maar op straat is het gezellig druk met braderie en hier en daar horen en zien we het Chinese vuurwerk. Het is hier momenteel ook mega druk omdat het hier een feestdag is met veel toeristen uit oa Singapore die hier graag komen vanwege de lage prijzen en het heerlijke eten.
Malakka staat dus ook bekend om het heerlijke eten wat zeker waar is. Zo eten we hier op straat typisch lokale gerechten zoals Mee Goreng, Kuay Teow (stir fried ricecake strips), Nyonya Laksa (curry noodles with coconut milk) en Oyster Omelette voor vaak maar net iets meer dan een euro per gerecht. De laatste dag hebben we heerlijk lekker rustig aan gedaan. 'S middags zien we nog een traditionele Chinese dragon dans in het winkelcentrum wat erg leuk was om te zien. Je kan Malakka niet verlaten zonder de rivier cruise te hebben gedaan. We varen ongeveer 40 minuten door de grachten van Malakka langs oude huisjes en gebouwen wat ons zo af en toe aan Delft of Venetië deed denken. In de avond eten we gezellig bij het hardrock cafe en bestellen we traditiegetrouw een mega burger met nachos en drinken nog een lekker drankje op een gezellig terrasje langs het water.
We hadden in eerste instantie het plan om Singapore en Sumatra te gaan bezoeken maar vanwege de vele goede verhalen die we onderweg hebben gehoord hebben we besloten om deze 2 (voorlopig) over te slaan en naar Borneo te gaan. Dus hop snel een vliegticket geboekt (€ 33 pp) en vliegen we morgen vanuit Kuala Lumpur in ruim 1,5 naar Borneo. Tot snel !!!

1. George Verhoeff:
    9 februari 2016
    Wist, na ons Whatsapp telefoontje vanmiddag, dat dit verhaal er al weer aankwam en van jullie reis naar Borneo. Het blijft volop genieten!
  2. Astrid:
    9 februari 2016
    Grappig, alweer Nieuwjaar meemaken,vond die drakendans erg
    leuk om te zien.Goede reis in Indonesië.
  3. Chantal (CCO):
    9 februari 2016
    leuk verhaal en leuke foto's!
  4. Melissa:
    10 februari 2016
    leuk verhaal weer met leuke foto's. have fun in Borneo :-).
  5. Ger Bouten:
    10 februari 2016
    Dit doet mij zo denken aan Suske en Wiske, met ik geloof nu al iets van 300 geweldige avonturen. Blijf genieten, zeker op Borneo . Oh sorry, ook weer bedankt voor dit verslag.
  6. Justin:
    10 februari 2016
    Zie er leuk uit! veel plezier in Borneo