Selamat Datang Ke Malaysia (welkom in Maleisië)

3 februari 2016

Jeeejj we zijn aangekomen op het Maleisische eiland Langkawi. We vliegen letterlijk door de douane heen, we komen aanlopen, geven ons paspoort er wordt een stempel ingezet waarop staat dat we 90 dagen in Maleisie mogen blijven en dat is het, we zijn in Maleisie!!! We hebben een simpel motel geboekt, maar voor 3 nachtjes is het goed. 'S avonds lopen we naar de avondmarkt en het verbaasd ons hoe goedkoop het hier is, het is zelfs nog goedkoper dan in Thailand. In Maleisië wonen erg veel moslims (Maleiers), Indiërs en Chinezen. Deze mensen staan natuurlijk bekend om hun lekkere kookkunsten, daar hebben wij gelijk heerlijk van genoten. Ook zijn de mensen hier erg vriendelijk en behulpzaam. Steef voelt zich niet helemaal fit dus houden een rustdag. Die dag daarna huren we een scooter om het eiland te verkennen. We gaan als eerst naar oriental village hier kan je met de skycab omhoog naar de bekende skybride. Deze skycab is de stijlste kabelbaan ter wereld dus zaten we helemaal stil en met zweet handjes te wachten tot hij boven aan de berg aankwam. Boven op de berg hebben we een prachtig uitzicht over heel Langkawi we wandelen over de skybride(zie foto's) en eten een lekkere jumbo hotdog. Daarna vertrekken we weer met de skycab naar beneden en gaan naar het 3D art museum. Dit is een museum met allemaal beschilderingen op de muur en de grond, als je daar zelf voor gaat staan en een foto maakt lijkt het net of jij in die beschildering zit.(lastig om uit te leggen, maar is ook te zien bij onze foto's) Ook gaan we nog naar de skyrex hier ga je met een treintje een grote hal in en zit je in een grote 3D film, deze atractie heb je ook in bobbejaanland. Het lijkt wel of we vandaag in een atractiepark geweest zijn erg leuk! Op onze scooter gaan we terug naar het hotel, onderweg stoppen we nog even bij het strand en om wat te eten, daarna op tijd naar bed want de volgende dag vertrekken we alweer naar onze volgende bestemming: het eiland Penang met als hoofdstad George Town. Deze 2 eilanden zijn trouwens niet te vergelijken met de meeste Thaise eilanden, hier heb je eigenlijk niet echt het idee en gevoel dat je op een eiland bent. Na 2,5 uur varen over een onrustige zee met golven komen we aan op Penang. We hebben een homestay best een eindje buiten het centrum dus hopen dat de taxi's niet te duur zijn en gelukkig valt het mee. Na 10 min. Zijn we al onderweg naar ons appartement. Zodra we aankomen kijkt Steef, Nadine vragend aan waarom we dit eigelijk geboekt hebben. De eigenaar komt ons beneden ophalen en brengt ons naar de 39ste verdieping, zodra we binnen lopen in het penthouse beginnen we allebei weer te lachen. Het uitzicht is prachtig we hebben een mooie kamer ook met hetzelfde prachtige uitzicht en we kunnen gebruik maken van het 50 meter zwembad+jacuzzi, tennisbaan en fitness. We besluiten daarom ook gelijk een duik te nemen. De volgende dag gaan we eerst met de bus naar de Tek Lok Si Tempel, dit is de grootste Boeddhistische tempel van Maleisië. Het is wel een Chinese tempel dus kopen we nog 2 gelukskaartjes van ons Chinese geboortejaar, Steef is een tijger en Nadine een Draak, was toch stiekem wel een beetje een opluchting dat we geen varken of muis waren, een draak en een tijger klinkt veel beter hihi. Na deze kleurrijke tempel vertrekken we weer met de stadsbus naar Penang Hill hier gaan we met een treintje omhoog om ook weer te genieten van een super mooi uitzicht over het eiland. We gaan door naar het centrum van George Town waar we een route langs leuke muurschilderingen lopen. Ook lopen we door Chinatown en Little India hier maken we gelijk gebruik van en eten een lekkere Indiase curry en lamsvlees. Daarna huren we een scooter voor de komende 24 uur om andere bezienswaardigheden te gaan bekijken. De man waar we de scooter  van huren is heel apart, hij hoefde niks van ons te hebben(wel geld natuurlijk) en z'n kantoor was een scooter met bloknoot, maar wij kregen ook niks van hem. Na getwijfeld te hebben of we deze wel zouden huren hebben we het toch maar gedaan. Aangezien hij ook niks van ons heeft, als er iets raars met de scooter gebeurt ziet hij ons ook niet meer terug. Met de scooter rijden we de volgende ochtend naar het nationaal park van Penang om over de Canopy brug te lopen. Dit zijn bruggetjes in de boomtoppen, je loopt dan van boom naar boom. Daar aangekomen zien we helaas dat deze gesloten zijn. We besluiten daar een hike te doen van 7 km heen en terug naar een strand. Op dit strand zit een schildpadden rescue centrum, zodra een schildpad zijn eieren op het strand heeft gelegd graven hun ze op en begraven ze ergens anders op een veilige plek. Nadat de schildpadjes uit zijn gekomen, zorgen ze dat ze een beetje groeien en wat aansterken, zodat ze meer kans hebben te overleven, 's nachts brengen ze deze schildpadjes dan weer naar de zee. Na 1,5 uur te hebben gelopen komen we daar aan en kunnen we de kleine schildpadjes bewonderen, ze zijn super schattig. Wat wel een beetje tegen valt is dat we weer 1,5 uur terug moeten lopen. Het is ook geen rechte weg het begin stuk is alleen maar omhoog, maar we verheugen ons alvast op een ijskoud drankje aan het einde. We besluiten daarna ook maar lekker bij de macdonalds te gaan eten jammie. Daarna rijden we door naar een fruit farm hier verbouwen ze 250 verschillende soorten fruit. We hebben helaas geen tijd meer voor de rondleiding, maar we nemen wel een lekker groot bord met verschillende soorten fruit en genieten van het uitzicht. Daarna rijden we een mooie route door de bergen en langs de zee weer richting het centrum en brengen we de scooter terug naar het vreemde mannetje. Hij roept Stephan fluisterend bij zich, haalt een groot pak geld tevoorschijn en geeft ons de borg terug, ging allemaal heel raar, maar het is uiteindelijk goed gekomen. De volgende dag staat om 7 uur sochtends de taxi klaar om ons naar het busstation te brengen op naar Cameron Highlands.
Na een 5 uur durende bus rit door de bergen met een super mooi uitzicht komen we aan in Cameron Highlands. Hier staat het bekend om de vele verschillende soorten farms waar ze van alles verbouwen, zoals bloemen, aardbeien, verschillende soorten groente, thee en honing. De omgeving hier doet ons denken aan Duitsland, Tsjechie of Oostenrijk, zelfs de huizen zijn in deze stijl. Voor de volgende dag boeken we een halve dag tour bij ons guesthouse. We vertrekken om 9 uur 's ochtends naar de theeplantages, deze zijn echt prachtig(zie foto's) ze plukken hier geen thee meer met de hand, alles gaat tegenwoordig met een machine. Daarna gaan we verder met de landrover 4x4 naar het hoogste punt van Cameron Highlands op 2200 meter, hier maken we een paar mooi foto's en genieten van het uitzicht. De gids laat een aantal planten zien welke als medicijn gebruikt worden of blaadjes die je als pleister kan gebruiken. We maken een wandeling door het mossy forrest lekker door de blubber en door het mos heen stampen, hier zien we ook vleesetende planten. Als laatste gaan we nog langs de thee fabriek, waar we het proces zien van het maken van thee. We besluiten zelf nog naar een aardbeien farm te gaan. Een frans/chinees meisje wil daar ook graag heen en vraagt of ze met ons mee mag. Met z'n 3en gaan we eerst ergens lunchen en lopen daarna naar de aardbeien farm. Er valt bij de aardbeien farm niet heel veel te zien, eigenlijk alleen aardbeien plantjes. Wel kan je op heel veel verschillende manieren aardbeien eten, daar zeggen wij geen nee tegen. Nadine besteld een aardbeien sunday dit zijn verse aardbeien met vanille ijs en slagroom. Steef neemt een aardbeien juice ze waren allebei erg lekker. Daarna besluiten we met z'n 3en terug te lopen naar het guesthouse. Eerst lopen we verkeerd, maar vinden toch uiteindelijk het wandelpad terug. Nadine koopt onderweg nog een paar een souvenirs. 'S avonds eten we heerlijk Maleisisch eten Mee Bandung, Mee Goreng en Saté van de bbq. Dan moeten we onze tassen al weer inpakken, want de volgende ochtend vertrekken we om 8 uur 's ochtends naar Taman Negara, dit is het oudste regenwoud ter wereld (130 miljoen jaar)
Na een busrit van 3 uur komen we aan bij een klein piertje. Hier stappen we over op een klein longtailbootje en varen 3 uur door de jungle. Onderweg zien we al apen, waterbuffels en een slang. We worden door de eigenaar van het guesthouse opgehaald bij een restaurantje aan het water, ze hebben hier namelijk geen pier. We zitten een beetje afgelegen, maar we hebben een mooie kamer langs het water en ontbijt + dinner is inclusief. Ook brengen en halen de eigenaren je zo vaak als je wilt, waar je maar heen wilt. De vrouwelijke eigenaar is Nederlands dus het is lekker makkelijk voor ons om alles te vragen en te regelen. De eerste dag besluiten we zelf een trekking te doen door het regenwoud via de Canopy bruggen (de langste vd wereld) welke erg hoog waren (soms wel 45 meter) naar een mooi uitzichtpunt. Hiervoor moeten we wel eerst 1000 treden omhoog lopen, het is in het regenwoud erg vochtig en warm, als we dan ook boven aankomen zijn onze kleren helemaal zeiknat van het zweet. Boven eten we onze zelf meegebrachte boterhammen met chocopasta en gaan daarna weer verder, de wandeling heeft uiteindelijk 5 uur geduurt en was echt prachtig. De dag daarna hebben we 's middags een tourtje geboekt naar een orang asli village. Dit zijn nog orginele stammen die in het regenwoud leven. De gids verteld van alles over hoe deze stammen leven, deze mensen gaan ook nog elke dag jagen om te kunnen eten. Dit doen ze met een blaaspijp, wij mogen deze ook proberen, helaas zijn wij niet zulke geweldige jagers ons pijltje beland in het zand. Deze mensen blijven ook niet heel hun leven op 1 plek, maar verhuizen telkens als er iemand overlijd of als er geen voedsel meer te vinden is. Wij kopen nog een kleine versie van een handgemaakte blaaspijp en vertrekken weer. Onderweg gaan we nog Rapid shooten. Dit is met het bootje dwars door de golven en stroomversnellingen varen (soort raften), wij waren aan het einde van top tot teen nat was erg leuk. Na weer lekker te hebben gegeten in het guesthouse gaan we 's avonds nog een night jungle walk doen. De gids heeft een zaklantaarn bij zich en vind mega veel dieren om aan ons te laten zien, ook leert hij ons van alles over deze beesten. We hebben heel veel insecten gezien, een slang, kikker, zwijntje, Tapir, grote spinnen, hertjes, vliegende eekhoorn, luiaard en nog heel veel andere kleine insecten. Heel apart was de glow in the dark schorpioen, deze is gewoon zwart, maar met een uv lamp gaat deze schorpioen licht geven heel mooi om te zien. De volgende dag vertrekken we alweer naar onze volgende bestemming, we hebben het hier super naar ons zin gehad. We nemen afscheid van de vriendelijke eigenaren en stappen in de bus naar Kuala Lumpur.

1. Chantal (CCO):
    7 februari 2016
    weer een super leuk verhaal. ik
    ben stiekem een beetje jaloers
  2. Lisa (lbr :p ):
    7 februari 2016
    wat leuk!! ik ga over 4 maandjes, ben blij dat het je bevalt! nu durf ik nog te gaan!
  3. Madelon Verhoeff:
    7 februari 2016
    Wat een fantastisch leuk reisverhaal is dit weer. Ik kan er heerlijk bij wegdromen.
    Veel plezier op e volgende bestemming en ik zie uit naar de volgende belevenissen. xx
  4. George Verhoeff:
    7 februari 2016
    Mooi om te lezen en te zien hoe alle landen, die jullie tot nu toe bezocht hebben, van elkaar verschillen.
  5. Angèle:
    7 februari 2016
    Wat een verhaal weer! Fijn dat jullie zo genieten! En al die belevenissen! Leuke foto's ook. Geniet ze maar verder!
    Groeten van Angèle en Cock
  6. Angèle:
    7 februari 2016
    Wat een verhaal weer! En al die belevenissen! Geniet er maar van!
    Groeten van Angèle en Cock
  7. Astrid:
    7 februari 2016
    wat een foto's en video's vooral van 3D,penthouse,machine op thee-plantages.kun je je in beschrijving amper voorstellen,boeiende gebeurte- en belevenissen.goede verdere reis
  8. Marlinde:
    8 februari 2016
    Wat klinkt dat heerlijk jongens! Misschien leuke vakantieland voor mij ook! Die jungle tochten klinken supercool! Geniet en tot heel snel.. de bintang staat koud!