Duiken & de gevangenis in de Filipijnen

11 april 2016

Eenmaal aangekomen op het mooie eilandje Malapascua moeten we op zoek naar een slaapplek. De Filipijnen is wel een stukje duurder dan andere Aziatische landen om te overnachten, maar na een beetje goede research altijd wel wat betaalbaars te vinden. Na verschillende guesthouses te hebben bekeken uiteindelijk een goede ruime kamer voor een mooie prijs kunnen krijgen vlakbij het mooie bounty beach. We besluiten gelijk maar om hier 5 nachten te blijven om ff lekker te genieten. Het eten en drinken is hier trouwens wel spotgoedkoop dus dat maakt een hoop goed. Ook staat dit eilandje bekend om te duiken met haaien en de enige plek ter wereld waar we de thresher shark kunnen zien tijdens het duiken. Helaas is dit wel op 30 meter diepte wat wij met onze padi open water (max 18m) certificaat niet mogen doen. We besluiten om een Adventure Dive te doen en vinden uiteindelijk een goede duikschool met Nederlands personeel. Na een uurtje theorie les kunnen we de volgende ochtend op naar de haaien. We moeten wel om 04:45 opstaan, want de perfecte tijd om ze te spotten is tijdens zonsopkomst. De duik ging perfect en zonder het in de gaten te hebben zaten we al op 30 meter diepte en zien we 2 Thresher Sharks voorbij zwemmen. Op de weg terug zien we ook nog een eagle ray zwemmen. Super duik !!! Na het ontbijt hebben we nog een duiktripje op het programma en varen we in een uur naar Gapi Island voor 2 duiken waar we kans hebben om de white tip reef sharks te zien tijdens de duik. De eerste duik was ok en zagen we oa een zeeslang en zeepaardje. Tijdens de tweede duik zien we meerdere keren 2 sharks tussen ons zwemmen, helemaal super gewoon. De zee was wel heel wild waardoor het na de duik moeilijk was weer terug in de boot te klimmen, maar we hebben het overleefd. Eenmaal weer terug op Malapascua eiland zijn we helemaal kapot van de 3 zware duiken en de wilde zee, maar het was het allemaal waard, wat een top duik dag!!!
De overige dagen chillen we lekker op het mooie witte bounty beach en genieten van al het lekkere eten en drinken. Na 6 dagen is het helaas weer tijd om het eilandje te verlaten en varen we met een Filipijns bootje terug naar het vaste land waar we de lokale bus pakken naar Cebu City. De busrit was een lange van 5 uur tussen de Filipino's die om de zoveel meter van en op de bus springen, maar gelukkig had de bus ARKO (alle ramen kunnen open) en was het maar €3 pp. In Ceby City slapen we een nachtje om vervolgens de volgende dag naar het eiland Palawan te vliegen. Na een korte vlucht komen we aan in Puerto Princessa waar we een paar nachtjes slapen. De volgende dag huren we een scooter voor een bezoek aan de gevangenis zonder muren. Er zijn wel bewakers en verschillende checkpoints maar eenmaal aangekomen in het hart van het grondgebied van deze gevangenis staat er al een gevangene klaar die ons graag wil rondleiden. Het was een wat oudere man die hier al 18 jaar zit vanwege politieke omstandigheden. Je hebt hier dus 3 secties, maximum, medium en minimum. Maximum en medium is wel achter gesloten deuren waar we bij medium alleen door de port naar binnen konden kijken. Zo zagen we de gevangenisband een nummer van Santana spelen en er was een basketbalveld wat hier in de Filipijnen de nr 1 sport is. De gevangenen van de "afdeling"  minimum lopen wel "vrij" rond en kan je dus gewoon een praatje mee maken. Overdag werken ze een aantal uur op bijv de rijstvelden maar de rest van de dag zijn ze dus vrij om te doen wat ze willen binnen het grondgebied van de gevangenis. We kopen ook nog een klein souveniertje welke door de gevangenen zijn gemaakt. Wel een vreemd gevoel om hier zo vrij rond te lopen tussen de gevangenen, maar totaal geen onveilig gevoel gehad. Ze respecteren hier de grote vrijheid die ze krijgen. De omgeving  ziet er hier ook leeg en verlaten uit wat deze plek echt bijzonder en beetje spannend maakt. Vanuit Puerto Princessa gaan we per mini bus naar El Nido in het noorden. De rit van ruim 6 uur ging lekker en we hadden snel ons guesthouse gevonden. Het gebied hier is nog niet echt ontwikkelt, zo is er geen wifi en is water via de leiding is een probleem. Ze pompen water uit een put in grote emmers welke ze weer overgieten in een grote ton waaruit een waterpompje het naar onze wc, douche en wastafel pompt. Het was dus altijd ff snel douchen en zuinig doen met het water wat we hadden die dag. Ook valt de stroom regelmatig uit en zo eten we dus romantisch met kaarslicht. De volgende dag huren we een kayak en peddelen in een uur naar 1 van de vele kleine eilandjes in de omgeving waar we heerlijk een paar uur hebben genoten. 'S avonds krijgen we nog een korte briefing voor de volgende dag, want we gaan 3 dagen op expeditie. Wordt vervolgd!!

1. Leigh:
    15 april 2016
    Als jullie het zat zijn en terug willen komen dan ga ik wel in jullie plaats verder
    Mooi verhaal om te lezen weer en mooie foto's
  2. George Verhoeff:
    15 april 2016
    Geweldige ervaring dat duiken op grote diepte tussen de haaien.
    Ook interessant om zo'n gevangenis te bezoeken.
  3. Froukje:
    15 april 2016
    Wat een avonturen weer, WAUW! En dat terwijl bij ons het spannendste is of we wel/niet de pd gaan halen hahaha. Wordt ook vervolgd!
  4. Astrid:
    15 april 2016
    Wat een aparte" bezichtigingen" en gewaarwordingen tijdens die succesvolle duikdag en wat een vreemdsoortige gevangenis.heel bijzonder en in het echt zijn deze belevenissen nauwelijks voor te stellen
  5. Chantal (CCO):
    ik ben zo jaloers !
  6. Madelon Verhoeff:
    15 april 2016
    Jullie maken in korte tijd zo ontzettend veel mee, haast niet te bevatten. Wat zal "het gewone" leven straks weer vreemd aanvoelen maar met deze prachtige reis hebben jullie een levenslange mooie herinnering.
  7. Marlinde:
    ARKO hahahahahaha!!!! Tot snel!! xxxx
  8. Justin:
    16 april 2016
    Zie er weer super chill uit! Hoe tof om zo diep met haaien te zwemmen... ik ben benieuwd hoe jullie Robinson avontuur is geweest! Have fun Grtjes xxx
  9. Ger Bouten:
    16 april 2016
    Weer een fijn verhaal; ik vraag mij af, hoe jullie veiligheid geregeld is in de buurt van haaien of andere dieren met een moordlustig gevoel !? Wat bijv. de gevangenis betreft, hoe komen jullie aan dat bezoek , is dat voorbereidt of plaatselijke informatie ? Good luck verder !!