Goodbye Vietnam (Natrang - Ho Chi Mi City - Mekong Delta)

19 oktober 2015

Zon, zee, strand en duiken. Welkom in Natrang! We gaan onszelf ff lekker verwennen en we hebben een super deluxe hotel geboekt voor de komende 7 nachten. De receptie stond wel ff raar te kijken toen we met onze backpack binnen kwamen wandelen. Het is een nieuw hotel aan het strand met een rooftop zwembad. Na te hebben ingecheckt en onze mooie kamer met zeezicht te hebben geïnspecteerd meteen maar ff genieten van de gratis dagelijkse cocktail op de rooftop bar die bij de promotieactie zat. Heerlijk genieten !! Wel ff wennen dat je als een vip word behandeld en ze steeds de deur voor je openhouden als je in of uit het hotel loopt.
Volgens velen is Natrang de plek om te gaan duiken dus hebben we besloten om ons duikbrevet te gaan halen. Na te hebben genoten van het heerlijke hotelontbijt de eerste dag ons meteen ingeschreven bij een goed aangeschreven duikschool voor de 3 daagse cursus. We moeten de volgende dag om 8 uur aanwezig zijn en krijgen meteen een dik theorie boek mee + huiswerk, maar gelukkig hebben we op het strand een mooi studie plekje kunnen vinden. De eerste dag zijn we begonnen met het kijken van de instructie DVD en 's middags naar een groot oefenzwembad voor de eerste praktijk oefeningen. We hebben meteen een hoop geleerd zoals alles over je uitrusting, de gebaren, wanneer je masker vol met water zit, het delen van zuurstof en hoe te handelen in noodsituaties.
De tweede dag zijn we klaar voor het grotere werk en vertrekken we om 8 uur voor onze eerste 2 open water duiken. De start ging moeizaam, omdat Stephan z'n oren tijdens het dalen niet meteen open kreeg maar na een aantal keer rustig te zijn gaan dalen gelukkig geen last meer gehad. Hier op 9 meter diep weer veel oefeningen gedaan en alles ging perfect en hebben zelfs nog kunnen genieten van het mooie koraal en de vissen. Echt geweldig gewoon en het klopt wat ze zeggen, ga naar Natrang om te duiken! De tweede duik van dag ging al stukken beter en hadden allebei zin in de volgende dag. 'S middags hebben we nog een uurtje theorieles gehad en daarna meteen begonnen aan het theorie-examen welke wij beide in 1x hebben gehaald. Op naar de laatste dag, tijdens de derde open water duik geleerd hoe we een kompas moeten gebruiken tijdens het duiken. De vierde en laatste open water duik was een fun dive en hebben we genoten van de mooie onderwaterwereld van Natrang. Eenmaal boven meteen te horen gekregen dat we zijn geslaagd en we nu tot 18 meter diep mogen duiken, dit werd natuurlijk meteen gevierd met een jump van het dak van de boot. We hebben 3 super dagen gehad met 4 mooie open water duiken en kunnen niet wachten op ons volgende duikavontuur. De overige 2 dagen hebben we heerlijk genoten van het hotel, het zwembad, het strand, de happy hours en de gezelligheid die deze stad te bieden heeft. Overal kan je verse vis kopen en hebben verse krab geprobeerd die ze nadat wij deze hadden uitgekozen op de bbq werden klaar gemaakt, maar de noodles met seafood is toch wel 1 van onze favorieten gerechten. Ook hebben ze een hippe strand tent waar je tot de late uurtjes lekker kan feesten. Met toch wel een beetje pijn in ons hart nemen we afscheid van Natrang en ons relaxte hotel en maken we ons klaar voor het laatste mooie treintraject door Vietnam en vertrekken naar Ho Chi Min City oftewel het oude Saigon. Hier hebben we een leuk guesthouse gevonden midden in de gezellige backpackerswijk vol met restaurantjes en kroegjes. De eerste avond belanden bij een gezellig straatkroegje waar het altijd happy hour is en komen al snel aan de praat met andere reizigers. We hebben een zeer gezellige avond gehad met 2 Australiërs, een rus, een canadees en uiteindelijk nog een fransman en voor we het wisten waren de straten om ons heen uitgestorven en was het al bijna ochtend. Na afscheid te hebben genomen terug naar onze slaapplek maar de deuren van het guesthouse waren dicht en gelukkig na een aantal keer bellen en hard op de deur te hebben geramd hadden we de eigenaar wakker gekregen en konden we hem goede morgen wensen en konden wij gaan slapen. Na een rustdag te hebben gehad zijn we de stad gaan bekijken en hebben onder andere het oude hoofdkwartier van de Vietcong bezocht waar ze nu nog steeds de bekende noodle soup (Pho Bo) verkopen en zijn naar het indrukwekkende oorlogsmuseum geweest. 'S avond weer de gezelligheid opgezocht en zitten praten met 2 Vietnamese studenten die hun engels wilden oefenen, een Vietnamese dame Vong en haar vriend uit Zweden. Nadine kreeg van haar een armbandje en dit was voor ons een goed moment om ons klomp souveniertje uit Nederland te geven. Ho Chi Min is net zoals Hanoi een leuke en gezellige stad om een aantal dagen te verblijven. Helaas loopt onze visa bijna af en moeten we richting Cambodja, en hoe gaaf is dit om per boot te doen nadat we eerst een aantal dagen de Mekong Delta van Vietnam hebben bezocht. De Mekong Delta is een rivierengebied in het zuiden van Vietnam. We hebben een 3 daagse tour geboekt en hebben wisselend per boot, fiets en bus verschillende plekjes, floating market, en dorpjes bezocht. Ook hebben we een aantal workshops gehad zoals coconut candy, rice wine en rice noodles. De derde dag nog een fishfarm bezocht waar de mensen op het water wonen en onder hun huis een grote kooi hebben gebouwd waar ze onder andere de in Nederland populaire tilapia fokken. We stappen over op een snellere boot die ons naar de grens brengt. Bij de grens aangekomen ging alles heel snel en zonder stress. Nu nog ca 3 uurtjes varen voor we in de Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja zijn. Heel gaaf om via de Mekong Delta naar Cambodja te reizen.
We hebben het super naar ons zin gehad en Vietnam is tot nu toe wat ons betreft backpackland nr. 1. De mensen, de sfeer, de natuur, stranden en activiteiten die dit land te bieden heeft zijn top.
Tot snel!!

1. George Verhoeff:
    19 oktober 2015
    Ik zie en lees dat jullie met volle teugen genieten. apart die beelden met een staande en een liggende Boedha
  2. Anja:
    19 oktober 2015
    Jaja Vietnam ga ik onthouden. Als we ooit een verre reis gaan maken lijkt me dit SUPERRR. Gefeliciteerd ook met jullie duikbrevet en dat jullie er maar vaak gebruik van mogen maken ! Dikke knuffel en tot de volgende blog maar weer xxx
  3. Jannie Klein:
    19 oktober 2015
    Wat fijn dat jullie zo genieten en een hoop ondernemen en de foto's zijn ook heel mooi hoop snel weer wat te horen en de groeten van Leen en mij
  4. Agnes bakker:
    19 oktober 2015
    Fantastisch deze reis; we kijken er naar uit iedere keer op nieuw jullie verslag te lezen. Groetjes Agnes Alfred
  5. Madelon Verhoeff:
    19 oktober 2015
    Good bye Vietnam, Hello Cambodja. Heerlijk om een zo ontspannen en relaxte tijd daar doorgebracht te hebben en daarbij ook nog eens duikbrevetten halen. Ben benieuwd of jullie daar tijdens de reis vaker gebruik van kunnen maken. De foto's zijn weer heel mooi. Heel veel plezier in Cambodja. xxx
  6. Marlinde:
    20 oktober 2015
    Wat leuk weer! Gaan we nu samen duiken in Indo? Zin in! Liefs zus xoxo
  7. Froukje:
    22 oktober 2015
    Dat klinkt en ziet er allemaal weer super stoer uit!! Beter om daar je brevet te halen (hier in Nederland is koud en saai!!)
    En jullie durven met die slang!
    Hoop snel weer van jullie te lezen echt heel leuk om zo met 'jullie mee te reizen'!
    Greetz!