Good morning Vietnam: (Dong Ha - Hue - Danang - Hoi An)

5 oktober 2015

Vanuit Dong Hoi pakken we de bus richting Dong Ha. Na een korte rit komen we aan in het kleine plaatstje Dong Ha waar ca 90.000 mensen wonen. Dit is tevens het gebied waar tijdens de Vietnam oorlog heftig is gevochten. Dong Ha is in 1972 totaal plat gebombardeerd door de US. We worden door de bus gedropt bij een tankstation in de buurt van Dong Ha waar geen taxi te bekennen was. 2 Vietnamese bikers daar wilden ons wel naar het hotel brengen dus hop achterop met backpack en al naar ons hotel voor €1 pp.
De eerste dag hebben we het Mine Action Visitor Center bezocht. Een museum over de oorlog met US (1965-1973) en de nasleep van deze oorlog ivm de heftige bombardementen in deze regio. We werden ontvangen door een enthousiaste medewerker die bijna 1 uur lang heeft gepraat over het werk wat ze hier doen. Er worden in deze provincie nog dagelijks bommen, mijnen of resten hiervan gevonden.
De volgende dag hebben we een scooter gehuurd voor een rit door het grensgebied Noord / Zuid Vietnam. Via de snelweg (voetgangers, fietsers, schoolkinderen op een soort spartamet, brommers, motors, auto's en trucks, ze rijden hier allemaal) komen we aan bij onze eerste stop de brug van de vroegere grens tussen Noord en Zuid Vietnam welke wij te voet zijn overgestoken. We verlaten de snelweg en vervolgen onze route door het DMZ (demilitarised zone) en komen via de rijstvelden, palmbomen, bananenplantages en Vietnamese dorpjes aan bij het dorp Vinh Moc (Noord Vietnam). Vinh Moc had tijdens de oorlog een zeer strategische ligging waardoor de bewoners het zwaar te verduren hebben gehad. De bewoners hebben tijdens de oorlog een enorm tunnel complex gebouwd van wel 3 verdiepingen en tot wel 30 meter diep welke wij hebben bezocht. In deze omgeving zie je overal inslagen van de zware bommen die de US hier heeft gedropt en dankzij de tunnels hebben de bewoners en verzetstrijders van Noord Vietnam de bommenregen van 1972 overleefd. We worden door de smalle en krappe tunnels rondgeleid door een gids en een bewoner van het dorp die tijdens de oorlog in deze tunnels is geboren. Heel bijzonder om door deze tunnels te lopen (wij zwaar gebogen) en bijna niet voor te stellen dat hier een aantal jaar ca 600 mensen in hebben gewoond.
Terug pakken we de mooie kustroute weer richting ons hotel in Dong Ha.
Vanuit Dong Ha gaan we verder richting het zuiden en na een treinrit van ongeveer een uur zijn we in Hue. Hue was van 1802 tot 1945 de keizerlijke hoofdstad van Vietnam. We verblijven hier midden in het gezellige centrum en slapen in een goed hotel met klein zwembad wat heerlijk is met temperaturen van 30 graden.
Waar we in Beijing voor gesloten deuren stonden konden we hier gelukkig wel bezoeken, dus de eerste dag op naar de verbodenstad. Niet zo groot als die van Beijing, maar zeker leuk om te zien hoe de keizers van Vietnam vroeger woonden en leefden. Het was buiten inmiddels zeker 35 graden dus snel naar het zwembad voor verkoeling. 'S avonds op aanraden van de hoteleigenaar een local Vietnamees restaurantje opgezocht waar we heerlijke verschillende Vietnamese gerechtjes hebben geprobeerd en afgesloten in 1 van de vele gezellige happy hour barretjes.
Voor de komende 2 dagen hebben we een scooter gehuurd om de zeer mooie en grote graftombes van 2 keizers te bezoeken, de omgeving te verkennen, gewoon lekker rond te toeren en heerlijke strandjes te bezoeken om na een dag lang te hebben getoerd ff lekker te chillen en te zwemmen. Rijden tussen het drukke stadsverkeer hier in Vietnam is toch wel heel anders dan in Nederland maar als we eenmaal buiten het centrum zijn is het heerlijk ontspannen. Het ultieme gevoel van vrijheid!
Momenteel is het hier het begin van het regenseizoen en hebben een avond zeer zware regen en onweer meegemaakt. We zaten gelukkig net in een restaurantje toen de bliksem insloeg, de stroom uitviel en het in de buurt echt overal donker was. Meteen kwamen de kaarsjes erbij en het personeel vertelden ons dat de stroom na 10 min wel weer zou werken wat klopte. Schijnt hier heel normaal te zijn.
Hue is ons zeer goed bevallen, mooie omgeving, vlakbij de kust, gezellige mensen, lekkere restaurantjes, veel barretjes met altijd wel ergens een happy hour en een coole discotheek met heel veel gratis shotjes waar we tussen de Westerse maar ook Vietnamese toeristen aardig hebben staan feesten.
Vanuit Hue pakken we de bus naar Danang. Je hebt hier in Vietnam heel veel slaapbussen rijden op de route Noord - Zuid en voor deze rit van een kleine 3 uur hebben we zo'n slaapbus. Snel achterin gaan liggen zodat Stephan z'n voeten ook genoeg ruimte hadden.
Danang is de stad waar de Amerikanen waren gevestigd tijdens de oorlog en staat momenteel bekend om het mooie strand en de goede golven om te surfen wat de Amerikanen tijdens hun verlof hier ook graag deden. De stad is bezig om meer toeristen naar Danang te trekken en langs de boulevard word nog druk gebouwd. We verblijven in een nieuwe hotel langs de kust en krijgen een gratis upgrate naar een seaview kamer.
Hier verblijven we een aantal dagen om te relaxen. Stephan heeft hier z'n eerste 2 urige surfles gehad en na een uurtje instructies en oefeningen al zijn eerste golf te pakken, echt super gaaf! Danang heeft ook ontzettend veel visrestaurantjes langs de kust waar je verse vis maar ook krab, inkvis, kreeft en garnalen kan uitzoeken uit de bakken voordat ze het bereiden. Hebben hier dus ook een heerlijk vers visje gegeten.
Vanuit Danang hebben we ook nog met de scooter het leuke en authentieke Vietnamese stadje Hoi An bezocht en heeft Nadine zich weer uitgeleefd om een aantal Souvenirs te kopen.

1. George Verhoeff:
    8 oktober 2015
    Ziet er allemaal heel relaxed uit. succes morgen met de 3-daagse duikcursus.
  2. Astrid:
    8 oktober 2015
    goed van dat surfen van Stephan en top om daar met scooter er
    op uit te gaan.
  3. Chantal (CCO):
    leuk verhaal weer!
  4. Rudi:
    8 oktober 2015
    Wat een leuk verhaal weer ,heerlijk dat jullie zo genieten .
    groetjes van ons allemaal XXX
  5. Marlinde:
    9 oktober 2015
    Wat een leuk verhaal weer.. en het brengt veel herinerringen op.. ik heb in Hoi An een hele nieuwe garderobe laten aanleggen door zo'n tailer.. Geniet ervan en heel veel succes en plezier met de duikcursus!! xxxx
  6. Anja:
    9 oktober 2015
    Weer zo'n prachtig verhaal en leuke foto's. De video's vind ik geweldig, die maken het zo echt he. Ik vraag me af of jullie jezelf af en toe niet in je arm moeten knijpen of je niet droomt haha. Heerlijk !!! xxx
  7. Angèle:
    9 oktober 2015
    Mooi verhaal. Jullie maken heel wat mee, en ook
    de geschiedenis is heel interessant. Geniet ervan en
    groeten van Angèle en Cock
  8. Madelon Verhoeff:
    10 oktober 2015
    Door al deze leuke reisverhalen gaat het wel weer kriebelen. Verhalen over Vietnam zijn zo positief dat je er zelf ook wel eens naar toe wil. Geniet er lekker van. Ik geniet op afstand mee.
  9. Gerthille:
    12 oktober 2015
    Leuk al die reis verhalen,zo komen wij ook nog eens ergens.
    Veel plezier nog.
    lieve groet,Gert en Jopie
  10. Teus en Anja:
    15 oktober 2015
    Wat een genieten voor jullie en ook voor ons leuk om dat allemaal te lezen.
    Je had tegen je moeder gezegd dat ik iets moest linken ?? ik krijg alles mee hoor jullie hebben een icoontje op m'n bureaublad!!!
    Groetjes Teus en Anja