Het Zuidereiland van Nieuw Zeeland

14 november 2016

Aangekomen op het Zuidereiland voelen we gelijk dat het een stuk kouder is. Gelukkig had Nadine's moeder als tip gegeven om een warmwater kruikje te kopen en dat hebben we gedaan, heerlijk warm 's nachts in bed. We rijden een prachtige route langs de zee richting Kaikoura. Hier ligt er nog veel sneeuw op de toppen van de bergen wat het uitzicht nog extra mooi maakt. We gaan naar dit plaatsje voor een zeeleeuwen colony, overal langs de kust zien we ze!!! Met z'n allen liggen ze lekker te zonnen en trekken zich niks aan van de toeristen die foto's nemen. Ook maken we hier een erg mooie wandeling langs de kust. We rijden verder door naar het zuiden en nemen daarna de Arthurs Pass naar het westen van het eiland. Hier rijden we midden door de bergen (Nieuw Zeelandse Alpen), echt super. We maken ook hier een paar wandelingen door het bos langs een hoge waterval. Na een koude nacht rijden we weer door naar onze volgende bezienswaardigheid, de pancakerocks. Jullie mogen raden hoe die eruit zien......als pannenkoeken natuurlijk, helaas kunnen we deze niet eten.(we missen de pannenkoeken uit Nederland wel hoor). Onze route gaat verder naar beneden langs de westkust, naar het plaatsje Hokitika. Dit is het plaatsje van de Greenstone Jade. Deze steensoort word hier uit de alpen gehaald en daar worden mooie sierraden van gemaakt. Vroeger werd deze steensoort gebruikt door de Maoris voor het maken van wapens. Na een rondleiding konden we het niet laten om een klein stukje van deze steen te kopen. We zijn hier ook nog naar een erg mooi aqua blauw meer geweest, deze is zo mooi blauw door een mix van ijswater, rivierwater en bepaalde mineralen. We willen in Nieuw Zeeland ook graag Glowworms zien en dit is 1 van de vele plaatsjes om ze te spotten. Wel moeten we wachten tot het donker is, dat is het hier pas om half 10 's avonds. Dit vinden we trouwens wel beter, want in Azië en Australië was het altijd al rond 6 uur donker. We lopen een bos in en het lijkt net of we onder een sterrenhemel lopen zoveel lichtjes. Het zijn eigelijk allemaal lange wormen die licht geven om voedsel aan te trekken. De volgende dag vertrekken we naar de 2 beroemde Gletsjers van het eiland, de Franz Josef Glacier en de Fox Glacier. Je kan bij allebei een wandeling maken van ongeveer een uur en dan ben je bij de voet van de gletsjer, super mooi om te zien al de bergen sneeuw en ijs tussen het regenwoud.
Nog even een weetje tussendoor: wisten jullie dat Nieuw Zeeland vernoemd is naar onze eigen provincie Zeeland??? Nieuw Zeeland is namelijk in 1642 ontdekt door Abel Tasman de Nederlandse ontdekkingsreiziger.
We rijden door naar Wanaka, dit stadje ligt tussen de bergen aan een meer. Toevallig als wij aankomen is het mooi weer en schijnt de zon dus het is hier prachtig genieten met een lekker zelfgebrouwen biertje van de lokale kroeg. De volgende dag schijnt de zon zon weer lekker dus blijven we nog een dag in Wanaka om nog even te genieten van het mooie uitzicht. We besluiten om te gaan minigolfen, een keer wat anders :-) helaas voor Nadine heeft Stephan gewonnen!
Het is weer eens tijd voor wat actie en Queenstown is een perfecte plek om even te stoppen. Dit is een vrij grote plaats en staat bekend om de avontuurlijke sporten. Wij kunnen dit niet aan ons voorbij laten gaan en besluiten voor de Swing te gaan. Dit lijkt op een bungeejump alleen dan zittend en zwaai je door. We staan in een hokje boven een ravijn op 160 meter hoogte, worden in een tuigje gehesen en aan elkaar vastgemaakt. Daar hangen we dan boven in de lucht te wachten tot een medewerker op het knopje drukt om ons in de afgrond te laten vallen woooowww was zo gaaf. 70 meter vrije val en daarna swing je door tot je nog maar 40 meter boven de grond hangt dus zijn we gewoon even 120 meter naar beneden gevallen was super leuk! (Zie filmpje)
We zijn aangekomen in het plaatsje Te Anau, welkom bij de Fiorden van Nieuw Zeeland. Het regent hier 220 dagen per jaar, maarrrr vandaag schijnt de zon, hebben wij even geluk! In Te Anau boeken we een cruise door de Fiorden. We moeten eerst nog 2 1/2 uur rijden naar het plaatsje Milford Sound waar de boot vertrekt. Deze rit is zo mooi! We rijden langs besneeuwde bergtoppen, watervallen en mooie bossen, onderweg stoppen we een paar keer om een foto te maken. Aangekomen in Milford Sound stappen we op de boot. Deze 2 uur durende tocht is ook weer prachtig tussen de fiorden met mooie watervallen!
De volgende dag hebben we nog niet zoveel op het programma staan, we rijden naar het plaatsje Invercargill voor een 1 dollar douche voor daklozen. Haha wij komen echt op de gekste plekken.
We gaan ook nog naar het meest zuidelijke puntje en staan hier nu dus nog maar 4803km verwijderd van Antarctica. Verder dan dit gaan we niet hoor. We komen nu dus weer stap voor stap terug richting Nederland.
Als we de volgende dag doorrijden gaan we voor Nadine op zoek naar een plek op het strand waar we Paua schelpen kunnen vinden. Dit zijn schelpen zo groot als je hand met super mooie kleuren aan de binnenkant, je kan ze ook in de winkel kopen, maar zelf vinden is veel leuker, we vinden er in totaal 5 jeeejj Nadine ook weer blij.
Wie dacht dat pinguins alleen op de zuidpool wonen heeft het mis, hier komen ze dus ook voor. We gaan dus naar een plek waar we de zeldzame yellow eyed pinguin kunnen zien, helaas na een uur wachten geen pinguins dus gaan we weer verder. We slapen weer op een gratis camping aan de zee, waar we 's avonds nog gezellig kletsen met andere Nederlanders, Duitsers en Tsjechen.
Gratis campings zijn dus niet de grote campings zoals de meeste kennen. Vaak gewoon een parkeerplaats of stuk grasveld op een mooie locatie met een simpele WC. Zo slapen we dus wel steeds op de mooiste en rustigste plekjes. Vandaag gaan we hopelijk de Albatros zien, de grootste vogel ter wereld, zijn spanwijde kan wel 3,3 meter worden en ze kunnen wel 1800 km in 1 dag vliegen. Dit is de enige plek ter wereld waar ze op het vaste land broeden. Helaas voor ons is alles afgezet, omdat je een veels te duur tourtje moet boeken om ze te zien. Gelukkig kunnen vogels vliegen en is er 1 Albatros die rondjes vliegt vlak boven ons. We zien ze dus alsnog en maken een paar mooie foto's. Het is vandaag een echte dierendag, want we gaan nog een keer een poging doen om de zeldzame yellow eyed pinguin te zien, nu op een andere locatie. Na een half uurtje wachten hebben we geluk en komt er 1 uit het water gewandeld, hij was wel aardig ver weg, maar we hebben hem gezien en op de foto staan! 'S avonds is het weer pinguin tijd alleen nu voor de kleine blue pinguins. Elke avond komt er een colony van wel 250 pinguins uit het water en lopen naar hun nest. Om deze grote colony te zien moet je erg veel betalen, maar het schijnt dat er dus ook altijd een paar pinguins via een andere route gaan en gewoon over de weg oversteken. Er is ons verteld door de pinguin advocate(dat stond achter op haar shirt) dat deze pinguins een beetje de buitenstaanders van de groep zijn...aahhh best zielig. We hebben ze wel goed van dichtbij gezien deze kleine en schattige beestjes. De pinguin advocate zorgt er voor dat ze veilig over kunnen steken en dat er niemand een pinguin aanraakt, deze mensen doen erg goed werk elke avond met zoveel toeristen.
We sluiten Nieuw Zeeland af in Christchurch waar we nog 2 museums bezoeken en door de stad lopen. Overal word nog gebouwd en gerenoveerd, want in 2011 is deze stad nog zwaar getroffen door een aardbeving. We werden dan ook wakker met een aantal gemiste oproepen en vele berichtjes ivm de zware aardbeving tijdens onze laatste nacht in Christchurch. Wij zaten dus 120 km ten zuiden van het zwaarst getroffen gebied en zien de volgende dag op het nieuws dat er gewoon hele stukken weg en bergen zijn ingestort waar wij gewoon een week eerder hebben gereden en op het strand hebben geslapen. Ook maken we nog een heftige naschok mee in de supermarkt en echt alles gaat heen en weer in de zaak. Heel bizar. Zeker dat we gister nog een monument hebben bezocht in Christchurch ivm de 185 doden tijdens de aardbeving in 2011.
We hebben het ondanks de aardbeving erg naar ons zin gehad in dit mooie land.
In de 5010 km die we gereden hebben genoten we onderweg van de bergen, heuvels, meren, watervallen, de oceaan en nog veel meer. (Zie filmpje)
Het was een geweldige roadtrip,
hebben onderweg op de mooiste plekjes geslapen en een hele ervaring om een maand lang in een auto te leven en te wonen, kortom het was Awesome!!!!

1. Peter en Ineke:
    Hallo Stephan en Nadine
    jullie hadden weer een prachtig reis, en veel gezien,wij gaan as Dec. weer voor 2 weken maar per cruise ship, de Noordam van HAl. Wij hebben ook al de -laatsen bezocht waar jullie waren en altijd genoten ervan.
    He, zo'n grote aarbeving net gemist gelukkig, weer veel schade daar. Wegen ingestort, waar zijn jullie nu en nu weer terug naar Nederland binnenkort?
    Vele groetjes uit Townsviile van ons allemaal The Offermannetjes!
  2. Astrid:
    14 november 2016
    Griezelig dat " avontuurlijke sporten" in Queenstown,evenals die aardbevingen en hoge golven met verwoestende kracht,die jullie gelukkig amper misten .Tof dat "autokamperen" en om soms even geen "betalende" toerist te zijn ,dan is het des te leuker dieren toch te spotten.
  3. George Verhoeff:
    14 november 2016
    Een van de weinige dingen die jullie nog niet meegemaakt hadden op jullie wereldreis.
    117 kilometer ten noorden van een Episch centrum een aardbeving meemaken.
    Stond vast niet op jullie bucket list.
  4. M.M. Storm - Verhoeff:
    15 november 2016
    Goed om te horen dat alles met jullie goed is. Zoveel belevenissen op deze geweldige reis, wat een bijzonder land is Nieuw Zeeland. Bij het laatste traject hebben jullie echt een engeltje op jullie schouder gehad zou Opa Verhoeff zeker gezegd hebben. Heel veel plezier en lieve groet uit een koud en druilerig Rotterdam
  5. Ger Bouten:
    17 november 2016
    Verrassend mooi land , ook met ongevraagde verrassingen ; pak je engeltje maar goed in voor verder . Weer een onvergetelijke belevenis, die ontdekking van Abel Tasman.
  6. Gerthille:
    23 november 2016
    Prachtig zeg altijd leuk om de reis zo mee te maken.
    Veel plezier en liefs van ons, Gert en Jopie
  7. Melissa:
    30 november 2016
    Super leuk verhaal weer! Echt ook wel een eng idee dat je een week eerder op het strand heb geslapen en dat er nu gewoon hele stukken weg zijn en bergen zijn ingestort. Gelukkig was je nu niet daar. Echt ook super leuk om jullie volgend jaar weer te zien :).
  8. Cco:
    12 december 2016
    Spannend verhaal! Leuk om het weer te lezen!