Kia Ora, Welkom in het land van de kiwi's

30 oktober 2016

Na ruim 5 maanden Australië zijn we toe aan iets nieuws en besluiten voor een maand naar Nieuw Zeeland te gaan. We kiezen er voor om midden oktober te gaan. Het is hier nu lente, niet zo warm en er kan nog veel regen vallen, maar wel zijn de huurauto's een stuk goedkoper en het is een stuk rustiger dan in de zomermaanden. Nieuw Zeeland bestaat uit een vulkanische Noordereiland en een zuidereiland. We vliegen naar Auckland in het noorden. We hebben een soort van camper/auto gehuurd. Hij is een stuk kleiner dan onze camper in Australie, maar perfect om een maand mee rond te reizen. Gelukkig hebben ze hier ook genoeg gratis plekken waar we kunnen overnachten. De eerste dag besluiten we naar Mount Eden te gaan hier heb je een mooi uitzicht over Auckland. We zijn hier meer voor de natuur en Auckland is een grote stad dus de citytour slaan we over en vertrekken een stukje richting het noorden om de Gannet colony te gaan bekijken. Dit hebben we als tip van een nieuw zeelandse man gekregen die we hadden ontmoet in de wachtrij bij dreamworld in Australië.(zo kom je nog eens wat te weten als je staat te wachten voor een achtbaan) Gannets zijn vogels die elk jaar terug komen om met z'n allen daar te gaan broeden, maar ook echt MET Z'N ALLEN! Er zijn der zoveel dat we niet weten waar we moeten kijken, wel leuk om te zien. Daarna rijden we naar een mooi uitkijkpunt door een prachtig landschap. We slapen op een gratis plek aan de zee, dus vallen lekker in slaap bij het geruis van de golfjes.
Vandaag is DE DAG voor Nadine, want we gaan naar het plaatsje Matamata hier heb je Hobbiton. Dit is het gemaakte dorpje waar de hobbits wonen van de film The lord of the rings en The hobbit. Nadat de film hier was opgenomen hebben ze het dorp laten staan en daar kunnen toeristen met een gids doorheen lopen. Het lijkt net of je echt in de film van The lord of the Rings of The hobbit bent. Bijna heel de film is in Nieuw Zeeland opgenomen dus we gaan waarschijnlijk nog veel meer plekken zien. Na deze sprookjesachtige dag vertrekken we naar het vulkanische dorpje Roturua. Ondanks dat het noorden vulkanisch landschap is, is het super groen en mooi.
In Roturua aangekomen verbazen we ons gelijk hoeveel stoom er uit de grond, putten en riviertjes komt. Al het grondwater wat ze hier hebben is rond de 150 graden door het vulkanische landschap, super cool om te zien. We maken een wandeling door een parkje met pruttelende modderpoelen en stomende meertjes, ook hebben ze daar een speciaal gedeelte om een voetenbad te nemen, dit warme badje slaan wij natuurlijk niet over. We hebben trouwens de afgelopen dagen prachtig weer gehad en maar een paar regendruppels(hopelijk blijft dit zo). Zoals veel mensen weten is Nieuw Zeeland het land van de Maori's. Wij willen graag wat meer leren over hun cultuur en besluiten dus naar een Maori Village te gaan. Hier leven nog steeds mensen die afstammen van de oude Maori's. We worden rondgeleid door een gids die ons van alles verteld over de oude leefwijze en dat de Maori's het hete water uit de grond nog steeds gebruiken om in te koken, gewoon je eitje in een vijvertje hangen en na een paar minuten is hij klaar. Ook zien we hier vulkanische gijsers die tot wel 20 meter hoog spuiten. Daarna gaan we naar een optreden waar ze ons verschillende dansen laten zien o.a. ook de beroemde Haka(misschien wel eens gezien bij het rugby team die dit doen voor ze beginnen met de wedstrijd). Na dit bijzondere dorpje rijden we door naar onze volgende bestemming, maar natuurlijk niet zonder even gestopt te zijn bij een natuurlijke hot water pool langs de weg, snel onze zwemkleding aangetrokken en heerlijk in het warme/hete water gezeten, dit vulkanische water schijnt ook erg goed te zijn voor je lichaam.
We komen aan in het dorpje Taupo. Hier heb je het grootste meer van Australasia Lake Taupo. Hier gaan we naar een mooie waterval en gaan naar de Aratiatia rapids, om de zoveel uur gaat de dam hier open en stroomt er liters water tussen de rotsen door. Hier is ook weer een scene opgenomen uit de film The Hobbit. 'S middags doen we een boottourtje over Lake Taupo en zien we Maori rock carvings.
Stephan heeft het "leuke" idee om de Tongariro Alpine Crossing te doen, deze staat in de top 10 van mooiste wandelingen van de wereld. Dit is een wandeling van ruim 19km en rond de 7/8 uur door, over en langs vulkanen en kratermeren met stijle klim stukken en hier en daar zelfs sneeuw op de paden op 2000 meter hoogte. Nadat hij Nadine ook heeft overgehaald beginnen we aan de tocht. De wandeling is op sommige stukken zwaar, maar de uitzichten die elk uur weer veranderen is het dubbel en dwars waard!!! Super dat we dit gedaan hebben!(zie foto's) Zodra we beneden waren zijn we gelijk naar een lekkere terminale hot water pool gereden, water van 40 graden waar we de rest van de middag in hebben gezeten, dit was super lekker voor onze pijnlijke spieren.
Op naar Napier langs de oostkust en bekend als de art deco city van Nieuw Zeeland. In 1931 is Napier getroffen door een aardbeving, de verwoeste stad hebben ze daarna in art deco stijl weer opgebouwd. We wandelen door de stad en slapen 's avonds op een mooi plekje langs de kust.
We vertrekken naar de laatste plaats Wellington. Dit is de hoofdstad van Nieuw Zeeland. Onderweg stoppen we bij het plaatsje met de langste naam ter wereld, het naambord paste bijna niet op de foto, 85 letters probeer dit maar eens uit te spreken:Taumatawhakatangihangakoauaotamateaturipukakapikimaungahoronukupokaiwhenuakitanatahu. Ook zijn we nog gestopt bij weer een film locatie van Lord of the Rings. Namelijk de plek waar de elfen wonen: Rivendell.
In Wellington bezoeken we het gratis Nationaal (Te Papa) museum, rijden de Mount Victoria op voor een 360 view over de stad en bezoeken de Weta Cave studio waar vele films gebruik van maken voor grafisch design, make up en kleding voor de acteurs van oa de LotR en de Hobbit.
De volgende dag nemen we de ferry naar het Zuidereiland voor het vervolg van onze roadtrip.

1. Astrid:
    30 oktober 2016
    in die 85 letters geen fout gemaakt? haha,toch alweer veel nieuwe belevenissen,bijzonder en leuk om te vernemen.
  2. Cco:
    30 oktober 2016
    Wat super leuk! Vooral die wandeling en de hobbit en lord en the rings locaties! Willen jullie nog wel terug komen
  3. Titus:
    30 oktober 2016
    Oh wow, wat hebben jullie al veel gedaan in het mooiste land van de hele wereld. Wij zijn jaloers hoor, zouden zo met jullie willen ruilen. En wat een prachtige foto's.
    Heel veel plezier op het Zuidereiland.
  4. Madelon Verhoeff:
    30 oktober 2016
    Geweldig, wat een belevenis. Weer een totaal ander land met uniek natuurschoon. Prachtige foto''s. Ben benieuwd naar het Zuider eiland. xxx
  5. George Verhoeff:
    30 oktober 2016
    Leuk om zo Hobbiton te zien. Ik had zelf nog niet echt een beeld van Nieuw-Zeeland, maar zie dat het een bezoek meer dan waard is. Een wandeling van 19 kilometer door zulk terrein is een prestatie op zich.
  6. Ger Bouten:
    30 oktober 2016
    Pracht verhaal , prachtige foto's , super, super !! Ik ga er rustig voor zitten om jaloers te worden !! Geniet maar weer verder. xx
  7. Froukje:
    30 oktober 2016
    Net als je denkt dat je de verhalen wel gehoord hebt zo'n beetje, weten jullie het toch weer te overtreffen met het Hobbitgevoel, aparte plaatsen, lekker badderen, fysiek afzien en noem maar op. Ik zeg: Geweldig! Leuk verhaal weer!
  8. Marlinde:
    31 oktober 2016
    Bikkels hoor dat jullie die crossing hebben gedaan! En de winterkleertjes dus weer uit de backpack gevist? Have fun op zuider-eiland!! Kus zus xx
  9. Melissa:
    31 oktober 2016
    Super leuk om het plaatsje Matamata Hobbiton gezien te hebben. De wandeling van 19 km ook super leuk om dat weer gedaan te hebben en dan het lekkere warme water om te ontspannen. Jeetje wat een plaatsje zeg:Taumatawhakatangihangakoauaotamateaturipukakapikimaungahoronukupokaiwhenuakitanatahu. lukte het jullie om het uit te spreken ;-)?