We are down under Australië

18 mei 2016

Vanuit Bali vliegen we in 2,5 uur naar het noorden van Australie, Darwin. Dit is echt een mijlpaal na ruim 9 maanden in Azie. Op het kleine vliegveld lopen we langs allemaal vriendelijke mensen, en de paspoort controlle ziet er uit als border security op TV, maar ze zijn tegen ons niet zo streng. Wij mogen zelfs onze koekjes en broodjes meenemen. Voor de eerste 4 nachten hebben we een appartement geboekt met keukentje, zodat we zelf kunnen koken, want alles is hier stukken duurder en 3x per dag buiten de deur eten kan met ons budget hier helaas niet. Het is echt even wennen na de drukte van Azie. Alles is hier zo schoon en rustig, zelfs bij het zebrapad stoppen ze voor ons. Ook zit er bijna in elke boom wel een mooie pappegaai. Ons plan is om snel een campervan te kopen en werk te vinden. Daar beginnen we dus gelijk mee. Ook regelen we meteen een bank account, bsn nummer en kopen we een australische sim card. We lopen iets te hard van stapel, want voor we het weten hebben we al een bod gedaan op een campervan die eigelijk niet helemaal naar ons zin is. Wij deze de volgende dag weer geannuleerd, waar de eigenaar natuurlijk niet zo blij mee was. We willen graag een paar weken fulltime werken op een Farm om fruit te plukken. Wij dachten dat dit heel het jaar overal in Australie kon.....niet dus. Geen baan te vinden, ja voor een paar uurtjes per dag, daar hebben we geen zin in. We verhuizen voor 3 extra nachten naar een ander appartement en komen erachter dat 2 medereizigers die we ontmoet hebben in Cambodja en Laos ook in Darwin zijn en spreken af, erg leuk om hun na 6 maanden weer te zien. De gedachte om binnen een week een camper en werk te vinden laten we los en besluiten om een campervan te huren en vertrekken voor een roadtrip 6 dagen naar het Kakadu en Litchfield nationaal park. Het is hier prachtig en zien ontzettend veel mooie vogels en onze eerste kleine kangaroes(walibi). Ook vliegt Stephan bijna door de vooruit, omdat Nadine hard op de rem trapt omdat ze 2 slangen op de weg ziet. Een nadeel van deze mooie parken is dat er 's avonds ontzettend veel muggen zitten, gelukkig hebben we een high top camper waar in we binnen kunnen zitten. We wandelen veel en zien de cultuur en oude muurschilderingen van de aboriginals die hier vroeger hebben geleefd. Ook gaan we naar mooie watervallen waar we heerlijk konden zwemmen en afkoelen. Heerlijk ontspannen na zo'n eerste hectische regel week.
Onderweg proberen we nog een relocation campervan Darwin - Cairns te regelen maar helaas niks beschikbaar de komende weken dus besluiten we om een vliegticket te boeken. In Cairns is accommedatie stukken goedkoper, meer campervans te koop en ook de kans op een baan in die regio is groter.
Na 5 nachtjes en ruim 1300 km op de teller moeten we de camper helaas weer inleveren en vliegen we dezelfde avond naar Cairns. Hier komen we om half 11 savonds aan en dachten nog wel een hostel te vinden, helaas bleek alles dicht te zijn, een groot verschil met Azie waar alles altijd open is. We bellen wat in het rond, en vinden gelukkig nog een hostel om te slapen.
We gaan naar de bank om onze pasjes te halen die we in Darwin al aangevraagd hadden maar wat fout is gegaan. Nu is het hier in Cairns ook weer fout gegaan dus hebben we inmiddels al 6 pasjes op ons naam waarvan we er nooit een gezien hebben. De mevrouw achter de balie verzekerd ons dat de pasjes er over 5 dagen zijn, weer afwachten dan maar.
We bekijken in Cairns veel campervans en vinden uiteindelijk een perfecte. Net iets hoger en ruimer dan de normale kleine backpacker vans en er zit zelfs een party tent, koelkast, magnetron en gastelletje bij. Na 1,5 dag onderhandelen en de keuring van de garage betalen we de oude nederlandse eigenaren. We betalen in euro en vanwege het tijdsverschil moesten we dus een paar uurtjes wachten totdat het geld er bij hun bijgeschreven stond. Ze trakteren ons daarom op zelfgemaakte chicken wraps en de volgende dag komen ze zelfs bij ons in het hostel slapen. Volgens ons kunnen ze gewoon moeilijk afscheid van de bus nemen, maar dit gaf ons wel een extra goed gevoel dat we een goede campervan hadden gekocht. De volgende dag laten we er nog een nieuwe radio inzetten zodat onze ipod erop aangesloten kan worden en maken we de camper schoon en delen hem naar onze wens in. Ready to go now!!!

1. Ger Bouten:
    27 mei 2016
    Verrassend hé , hoe snel je gewend was aan het Aziatisch leven en dan bots je wel even met de Australische stijl ; weer een nieuwe ervaring !! succes met baantjes zoeken en een fijne tijd "down under ".
  2. Anja:
    27 mei 2016
    Geweldig ! Weer even wennen aan zo'n andere mentaliteit en levensstijl, maar ziet er
    ook weer fantastisch uit hoor.
    Jullie camper is echt heel leuk. Lijkt me ook wel fijn na zoveel accommodaties, toch een eigen stekkie.
    Lekker verder genieten en tot het volgende verhaal ;cheers mate xxx
  3. George Verhoeff:
    27 mei 2016
    Alles daar weer zo anders dan in Azië. mooie natuurfoto's. De camper op de foto's is de auto die jullie in Darwin gehuurd hebben zie ik. Jullie camper zullen we ongetwijfeld nog wel op een van jullie verslagen te zien krijgen.
  4. Marlinde:
    27 mei 2016
    Even andere mindset daar.. Maar jullie vinden vast en zeker snel een baantje! De camper is fantastisch!! Jullie glampers :) xxxx
  5. Astrid:
    28 mei 2016
    feestvieren vandaag x10
  6. Astrid:
    28 mei 2016
    x 10....zag dat mijn 3 vlaggen van de emois er niet bij afgebeeld waren.
    3. x 10 voor elk jaar een vlag ,wens jullie daar een fijne
    verjaardagsviering..
  7. Melissa:
    15 juni 2016
    Zo leuk om jullie verhaal weer te lezen :). Lekker genieten samen in jullie nieuwe stekkie. Om naar het volgende verhaal. Xx