Met de campervan door Australië

11 juni 2016

Daar gaan we dan, op pad met onze nieuwe campervan. We beginnen bij een super relaxte campsite op ongeveer een uur rijden van Cairns midden in het rainforrest van Kuranda. Zodra we aankomen komen er al direct 2 kangaroo's op ons af gehuppeld. We kunnen ze zelfs aaien en voeren. Overnachten is hier maar 5 Australische dollar pp (ongeveer €3,-) incl warme douche en hout voor het kampvuur 's avonds. We besluiten dus gelijk een aantal nachten te blijven.
Het is bijna 28 mei en dus tijd voor een feestje, want Stephan word 30. We vieren dit in het plaatsje Port Douglas aan het strand. Helaas zonder familie en vrienden maar Nadine heeft een mooi boekje gemaakt met foto's en teksten van familie en vrienden. Stephan vond dit erg leuk!! Ook heeft Nadine slingers en ballonnen opgehangen voor het echte feestgevoel. Overdag gaan we lekker naar het strand en nemen onze eerste duik in de Australische zee. 'S avonds gaan we lekker uit eten en bestellen echte Australische gerechten zoals krokodillen kroketjes en kangaroo biefstuk. Erg lekker!!
We vervolgen onze route richting het Mossman en Daintree national park met als hoogtepunt de crocodil cruise, 2x een uur varen we over de rivier van het regenwoud en zien dus echt mega veel grote krokodillen. In het noorden van Australië leven dus heel erg veel zoet en zelfs zout water krokodillen en is zwemmen in rivieren en de zee levensgevaarlijk. Zwemmen kan dus alleen in de afgeschermde gebieden. De cruise begint goed (of slecht), want we horen dat er afgelopen nacht een vrouw is aangevallen en gedood is door een krokodil op nog geen 15km bij ons vandaan. Ze was dus om 10 uur 's avonds gaan zwemmen in zee. Nou, wij kijken nu wel extra uit hoor!!
We nemen een pontje en gaan verder de jungle in en rijden tot we niet meer verder kunnen. Hier spotten we nog de zeldzame cassowary. Een soort struisvogel die vlak voor onze bus de weg overstak. Tussendoor stoppen we ook regelmatig voor een korte wandeling en genieten van 1 van de vele mooie lookouts.
We gaan op een avond ook naar een echte Australische dorpskroeg. Erg grappig om te zien, de mensen de muziek, helemaal geweldig. Er speelt ook een jongen live muziek en we krijgen zelfs een promo CD, omdat wij na afloop van elk nummer natuurlijk zo enthousiast aan het klappen waren.
Captain James Cook, wie kent hem niet. We bezoeken het plaatsje Cooktown erg afgelegen in het Noorden van Queensland. Hier is 246 jaar geleden dus het schip van de ontdekkingsreiziger James Cook en z'n bemanning vast komen te zitten op het great barrier reef en zijn hier 7 weken verbleven om het schip te repareren. Erg leuk plaatsje met mooie lookout en museum. We hebben inmiddels ook de free camps ontdekt en is overnachten dus vaak gratis. Vaak zit er dan nog een wc gebouw met koude douches bij. 'S nachts is het in omgeving Cooktown dus pikkedonker en genieten we van de meest heldere sterrenhemel die we ooit hebben gezien.
Op onze weg terug naar de bewoonde wereld bezoeken we nog oude aboriginals muurschilderingen van vele jaren geleden en gaan we langs een mango farm waar ze mango wijn verkopen. Lekker!!!
De campervan bevalt super goed. Lekker de ruimte en rijd ook heerlijk. We genieten volop van al dat moois wat Australië te bieden heeft. Zo zijn er in de omgeving veel watervallen en andere mooie plekjes om te bekijken.
We besluiten weer naar de 5 dollar kangaroo camping te gaan en het is echt super gezellig. Veel andere Europese reizigers en hebben het geluk 2 Australische muzikanten naast ons te hebben staan. 'S avonds steken we een kampvuur aan en word er gedronken, gepraat en spelen de muzikanten hun hits. Na 3 gezellige dagen en avonden nemen we afscheid en gaat ieder weer hun eigen weg. Wel kopen we nog hun CD, top souvenir! Nadat wij onze Australische bankpassen in Cairns hebben afgehaald en Nadine heeft geshopt in de 2e hands winkel besluiten we rustig richting Townsville te rijden om familie van Stephan te bezoeken. We vinden een goede freecamp op een klein uurtje van Cairns en komen hier de muziekanten Phil en Trudy weer tegen. Erg toevallig en gezellig weer ff zitten babbelen. We doen lekker rustig aan rijden de ruim 350 km naar Townsville in een aantal dagen. Onderweg bezoeken we nog een aantal mooie watervallen, krijgen een dag en avond rondleiding bij een oud Spaans kasteel en chillen tussendoor nog ff een paar dagen op het strand. Je moet trouwens wel goed oppassen waar je loopt, want we zijn al een aantal keer slangen en grote spinnen tegengekomen. Ook zien we zo nu en dan een Kangaroo langs de kant van de weg maar gelukkig sprongen ze niet voor de bus.

1. George Verhoeff:
    16 juni 2016
    Leuke belevenissen allemaal. weer zo totaal anders dan de afgelopen 10 maanden. Fijn dat jullie investering in de campervan zo goed bevalt. Heerlijk om zo door Australië te gaan reizen.
  2. Froukje:
    16 juni 2016
    Ziet er goed uit!!! Enneh Stephan: Nog gefeliciteerd!! Welkom bij de dertigers ;-) Jij ook gefeliciteerd Nadine, met je ventje!
  3. Astrid:
    17 juni 2016
    Wat een prachtige rit hebben jullie in die fijne camperbus door dat natuurgebied gemaakt ,weer een totaal andere en praktische manier van reizen.Fijn samenzijn bij familie
  4. Madelon Verhoeff:
    17 juni 2016
    jullie hebben er inmiddels al weer heel wat kilometers opzitten in jullie mobiele huis. Fijn dat de camperplaatsen betaalbaar en goed zijn. Alweer een hoop mooie dingen daar gezien. goeie reis verder
  5. Justin:
    18 juni 2016
    Hi vriendjes!!
    Super gaaf met z'n camper! lekker vrij en gaan en staan waar jullie willen.
    neem maar een kangoeroe voor mij mee, staat wel leuk in de tuin hahaha
    Ik had wel een brok ik mijn keel toen ik die foto zag van je verjaardag! had graag met jullie willen proosten.... geniet ervan en kijkuit voor de krokodillen.;-)
  6. Vince:
    18 juni 2016
    Zoals we inmiddels van jullie gewend zijn weer een prachtig verhaal en prachtige fotos! Ga zo door met genieten!!
  7. Melissa:
    19 juni 2016
    Lieverds, fijn om te horen dat Stephan alsnog een verjaardagsgevoel had :). Ohh bah, spinnen en zeker van die grote ook :-0? Geniet lekker van jullie camper en op naar het volgende avontuur. Xxx