Beijing & Shanghai

23 augustus 2015

Onze aankomst in Beijing verliep helaas niet helemaal soepel en de rest van ons verblijf ook niet. Bij aankomst met de trein in Beijing moesten we natuurlijk geld pinnen. Bij de eerste bank die we zagen probeerde wij onze pinpas deze deed het niet, ook met onze creditcard kregen wij geen geld uit de automaat. Wij weer op zoek naar een andere bank met onze zware rugtassen in 35 graden. Daar deed onze pinpas het weer niet maar onze creditcard gelukkig wel, op naar de metro waar we na een lange rij en van top tot teen te zijn geinspecteerd door de bewakers die op elk station staan met scan en x-ray apparaatuur zijn aangekomen bij de metrohalte vlakbij ons hostel. Natuurlijk waren wij inmiddels van top tot teen bezweet dus besloten een flesje drinken te kopen. Naast ons stond een NL meisje welke toevallig in hetzelfde hostel verbleef als wij. Zij heeft ons de weg gewezen waar wij erg blij mee waren. Na aankomst zijn we gelijk naar de verboden stad gegaan welke de komende dagen dicht is voor een militaire oefening. Helaas waren we alsnog te laat en zijn we dus niet de verboden stad in geweest. Daarna snel naar het plein van de hemelse vrede die de komende dagen ook was gesloten voor bezoek. De volgende dag wilde wij natuurlijk veel zien. Uiteindelijk zijn we alleen het zomerpaleis in geweest, omdat de reistijden per metro erg lang zijn en alles super vroeg dicht gaat. Helaas ook net te laat bij de drum and bell tower. Dan nog maar ff drankje gedaan bij de strip in Beijing. Een straat met zeker 100 kroegen met veel live muziek. Uiteindelijk van Beijing hebben wij heel en heel veel metro gezien. 'S avonds wilde wij terug naar het hostel, maar door de militaire oefening was heel ons blok afgesloten. Na 2 uur rondlopen, van top tot teen gefouilleerd te zijn mochten we dan eindelijk door de blokkade heen naar ons hostel. Bij aankomst hebben we toch maar eerst even 2 biertjes gedronken. Dit was trouwens ook ons eerste hostel met een gedeelde badkamer, waar de douche recht boven de wc hangt die iedereen gebruikt. Dit was voor ons wel beetje wennen, misschien geven we volgende keer toch wat meer uit voor een eigen badkamer :-). De laatste dag in Beijing gaan we naar de chinese muur aangezien we budget reizen en de tours te duur vinden gaan we zelf met de bus. Na alles wat we meegemaakt hebben hier ging dit gelukkig erg goed. De chinese muur heeft alles goed gemaakt, wat een mooi uitzicht! Savonds hebben we om de dag goed af te sluiten, veel te dure maar super lekkere peking eend gegeten!
De rest van het eten in Beijing was ook erg goed, we hebben nu voor het eerst ook insecten op een stokje gezien(nog niet gegeten) De mensen zijn ook erg aardig en behulpzaam, wel zit iedereen ons na te kijken en te wijzen, omdat we zo lang zijn.
Beijing is een grote, mooie stad, maar niet onze stad. Daarom maar snel door naar Shanghai.
Na een treinrit van 5 uur ( 300 km/u) vanuit Beijing aangekomen in Shanghai. Snel door naar het hotel waar we eindelijk weer eens een 2 persoons bed, eigen wc en een goede douche hebben. Dat hadden we ff nodig na het drukke en hectische Beijing. Na aankomst wederom weer heerlijk gegeten. Shanghai is ook druk maar dit is duidelijk meer onze stad. Lekker op ons gemak de stad verkent. Ik zou zeggen, Rotterdam bouw nog maar ff door (zie foto's) Prachtig om eerst de skyline te hebben bekeken en er daarna zelf tussen te lopen. Na een tip naar de "Jin Mao Tower" gegaan waar je op de 87e etage een cocktailbar kan vinden, we zagen onszelf al helemaal zitten. Helaas hebben we de verkeerde ingang genomen en tussen heel veel Chinese toeristen de toeristenlift genomen naar de 88ste verdieping. Wat een uitzicht maar helaas geen cocktailbar met een chil muziekje op de achtergrond, maar we hebben zeker genoten van het moment op 340 meter hoogte. Daarna toch nog maar ff via het hotel op onze slippers en tussen de zakenmensen de 3 liften naar de 87ste verdieping de cocktailbar opgezocht. Helaas moesten we entree betalen en hebben we gekozen om via de Shanghai onderwater tunnel (net een Efteling attractie) weer terug te gaan naar de overkant en een drankje te doen op de boulevard en genieten van de avond verlichte gebouwen van de skyline van Shanghai.
De volgende ochtend vroeg ( 07:30) de metro pakken naar het treinstation. Geen goed idee, want tijdens de spits is het echt mega druk en de metro's overvol. We waren genoodzaakt ieder een andere metro te pakken en onszelf met een hoop duw en trek werk de metro in te proppen. En echt als je denk vol is vol dan proppen er gewoon nog 5 Chinezen zichzelf de metro in. Gelukkig beide zonder kleerscheuren aangekomen om de trein te pakken naar Xian. Helaas waren de slaapwagons al uitverkocht en hebben we 20 uur moeten zitten tussen 120 andere Chinezen in rijen van 3 tegenover elkaar op te kleine en harde stoelen. Haha wat een reis.

1. Carola Bakker:
    28 augustus 2015
    Oei jongens, wat een relatie-testen achter elkaar... als verhaal wel weer erg leuk om te lezen! Gelukkig kun je overal wel weer even iets lekkers te drinken krijgen om bij te komen van alle indrukken. Dat jullie nog maar veel mogen proosten op geslaagde dagen!
  2. Vince:
    28 augustus 2015
    hahaha inderdaad goede relatie test.
    Maar juist dit soort ervaringen maakt reizen leuk. Probeer je niet op te winden, vaak kan je er achteraf om lachen!
    Heel veel plezier nog! Ik blijf jullie volgen!
  3. Astrid:
    28 augustus 2015
    Wat een gedoe met die geldautomaten,maar zonder poen kun je daar niks .Jammer van tegenslagen in Beijng en al het overal overvolle vervoer.Benieuwd naar leukere belevenissen in Xian.
  4. Chantal (CCO):
    28 augustus 2015
    haha wat een hoop leuke (soms) minder leuke dingen! maar ik lees graag jullie verhalen! !!
  5. Madelon Verhoeff:
    28 augustus 2015
    Een hoop belevenissen en weer een geweldige ervaring rijker. Heel leuk geschreven en prachtige foto's. Leuk dat we er op deze manier van mee kunnen genieten. Veel plezier in Xian.
  6. George Verhoeff:
    29 augustus 2015
    Wat een spannende belevenissen dit keer. Het eten is toch wel iets anders dan in Nederland bij de Chinees. Wederom mooie foto's.
  7. Gerthille:
    29 augustus 2015
    Wat een toestanden zeg,maar je ziet alles komt goed dat is juist zo leuk aan zo reist.Je moet wel een stokje proberen ff.
    Hierna broodje aap mm.geintje.Leuke foto,s.
    nu veel reisplezier tot de volgende keer.xx
    En wij reizen met jullie mee
  8. Marlinde:
    30 augustus 2015
    Jajaja.. Dit hoort er allemaal bij! Ik weet zeker dat de Peking Duck veel goed heeft gemaakt!! Yamyam
  9. Margreet Speksnijder:
    2 september 2015
    Heel leuk om jullie reis mee te beleven en vooral door de foto's krijg je een klein beetje een idee hoe het daar is.
    Ben benieuwd wat er nog allemaal gaat komen.
  10. Teus en Anja:
    4 september 2015
    Hoi Nadine en Stephan , wat leuk om zo met jullie een beetje mee te reizen (stiekum hartstikke jaloers).
    Blijf genieten
    Groetjes ons