Mongolie

20 augustus 2015

Tijd om Rusland te verlaten en de trein verder te pakken naar Mongolië. In het ca 24 uur durende traject hebben we een 4 persoons coupe die we delen met Pim uit Breda die al vanaf Moskou met ons meereist en een aardig mongools vrouwtje die goed engels met ons kon praten. Dit kwam later goed van pas toen we bij de Russische en mongoolse grens waren. Zo vertolkte ze alles en vertelde ons wat de procedures waren. Na 2 keer grondig te zijn gecontroleerd door de russen en mongolen zijn we dan eindelijk in Mongolië. Na wat eten en vodka te hebben gedeeld met onze mongoolse kamergenoot kwamen we na een korte nacht aan in de hoofdstad Ulaanbaatar. Op naar het gerkamp in het binnenland van Mongolië waar we 2 dagen zullen verblijven. Het laatste stuk is offroad en na bijna een aantal keer vast te hebben gezeten in 1 van de velen grote gaten en kuilen in de grond, komen we aan in het gerkamp waar ook een mongoolse familie leeft. Hier delen we een traditionele gertent met de nederlanders Ruud en Jolanda die we al in de homestay van Vladimir in Moskou hebben ontmoet en ook bij ons waren in het guesthouse bij het Baikalmeer en in de homestay in Irkutsk. Een erg gezellig Brabants stel. Het kleine stukje van het mongoolse binnenland wat wij vandaag hebben gezien tijdens een wandeltocht van 20 km is fantastisch. Alsof we door een sprookje lopen, het uitzicht is echt supermooi!! 's avonds gezellig bij het kampvuur met onze reisgenootjes genieten van de sfeer, sterrenhemel, biertjes en de flessen vodka die van hand naar hand gingen. Erg gezellig!! Het gevoel van de start van onze wereldreis zit er nu echt goed in.
Helaas ook nog 1 dag in de drukke hoofdstad Ulaanbaatar geweest waar we voor het eerst op een slaapzaal hebben geslapen. Gelukkig maar 1 korte nacht, want vonden dit beide toch wel ff wennen zo zonder privacy.
Tijd om de trein te pakken naar Beijing. Een reis van 1550 km in ca 27 uur. De wagon delen we met de gezellige Britt en Eric uit Heilo en wederom hebben we Belgische buren Thomas en Lien die al vanaf Moskou met ons meereizen. Iedereen kan niet wachten om in Beijing aan te komen. De eerste 12 uur nog dwars door Mongolië en de Gobi woestijn, ook hier hebben we weer genoten van het mooie uitzicht. Iedereen hing in de bochten uit het raam voor de beste foto's en filmpjes. Bij de grens van Mongolië en China hebben we ca 4 uur gestaan ivm paspoort controle en het verwisselen van het onderstel van de trein, dit is omdat China een iets kleinere rails heeft dan Rusland en Mongolië. Erg grappig om te zien al die wagons in een loods die 2 meter werden gelift voor deze grote wisseltruc.
Na een korte en koude nacht (bedankt Britt voor het bewaren van de dekens in de kist ;-) kwamen we aan in Beijing. Tijd om afscheid te nemen van onze nieuwe vrienden en om China voor 30 dagen te verkennen.

1. George Verhoeff:
    24 augustus 2015
    Wat gaat het allemaal snel. nu alweer bijna op de eindbestemming van de treinreis naar China. Weer een mooie serie foto's voor de beeldvorming.
  2. Marlinde:
    24 augustus 2015
    Ja dat gaat inderdaad snel! Nu alweer in China! Ni Hao! Laat me weten als ik de eigenaren van de Giggling Tree moeten berichten.. dat mogen jullie niet missen! Liefs xx zus
  3. Titus:
    24 augustus 2015
    Hee Stephan en Nadine, wat ontzettend leuk om jullie verslagen te lezen en de prachtige foto's te bekijken. We kijken echt iedere keer weer uit naar het volgende verhaal. Wat een geluk en een rijkdom dat jullie dit allemaal mee mogen maken. Geniet ervan.
  4. Astrid:
    24 augustus 2015
    Fijn dat Jullie het zo treffen met medereizigers.Wat apart, dat treinonderstel verwisselen .Fantastische fotoreportage.
  5. Leigh:
    24 augustus 2015
    Hoi Stephan en Nadine super leuk om weer een reisverhaal van jullie te lezen.
    Wat apart dat ze die treinstel moeten wisselen.
    Zo te lezen bier en vodka zat meer heb je niet nodig ;-)
    Mooie foto's kijk er naar uit om jullie volgende verslag te lezen.
    Have fun and stay safe
  6. Margreet Speksnijder:
    hoi Stephan en Nadine,

Mooie reis tot nu toe,als we de verhalen lezen hebben jullie het goed naar je zin en verloop de reis voorspoedig. Leuk dat we hier deelgenoot van mogen zijn.
  7. Melissa:
    24 augustus 2015
    Echt super leuk om de verhalen te lezen. Ook wel fijn om een tolk bij jullie te hebben. De foto's zijn ook leuk, op naar jullie volgende verhaal en foto's .
  8. Froukje:
    25 augustus 2015
    Super cool!! Ik geef toe.... ik ben jaloers. :S
  9. Anja:
    25 augustus 2015
    Echt waanzinnig mooi ! Wat een belevenissen al in zo'n korte tijd. Gelukkig veel foto's om alles te onthouden ;-) X