Familie, goud zoeken & werken

14 juli 2016

Aangekomen in Townsville worden we hartelijk ontvangen door Ineke, Peter en Michael de tante, oom en neef van Stephan. We mogen in een mooie kamer slapen met een lekker bed. We worden deze dagen erg verwend met heerlijk eten(waaronder kangaroe) en veel informatie over de omgeving. Nadat Michael ons wat van Townsville heeft laten zien besluiten we om de volgende dag met de ferry een dagje naar Magnetic Island te gaan, dit vooral om de wilde koalas te spotten. Daar aangekomen  beginnen we onze wandeltocht en speuren de boomtoppen af op zoek naar koalas. Helaas loopt Nadine zo naar boven te kijken dat ze door der enkel gaat, wat een tegenvaller. Aan het eind van de route(met wel een prachtig uitzicht) geen koala gezien en een zere voet die steeds dikker word. We zijn nog met de bus over het eiland gereden en hebben aan het strand gezeten, maar Nadine der voet werd zo dik dat ze er niet meer op kon staan dus daarna maar weer overgevaren naar Townsville. Gelukkig was Peter zo vriendelijk om ons op te halen en kon Nadine gelijk met der voet in het ijs omhoog. Na onze teleurstelling dat we geen koalas gezien hadden, verraste Michael ons de volgende dag dat hij gratis entree had geregeld bij Billabong sanctuary. Dit is een park met allemaal autralische dieren, waarvan je der veel ook aan mag raken(waaronder natuurlijk de koala). Met Nadine der voet ging het al iets beter dus met een wandelstok naar het park gegaan en dit hadden we zeker niet willen missen, zoveel leuke dieren. Na 5 nachten bij Stephan zijn familie te hebben geslapen is het weer tijd om afscheid te nemen. Hopelijk komen we nog een keer terug in Townsville, super bedankt Ineke, Peter en Michael we hebben het erg naar ons zin gehad!

We vertrekken naar de oude goudstad Charters Towers. Hier is in het verleden veel goud gevonden en er word nog steeds wel eens een klompje gevonden dus daar hopen wij natuurlijk ook op. Bij het informatie centrum kunnen we een cd ophalen met een plattegrond om af te spelen in onze auto, zo rijden we door de stad en zien en horen alle hoogte punten. Natuurlijk speuren we ondertussen goed de grond af op zoek naar goud, maar vinden nog niks. Voor s'avonds boeken we een Ghost tour dit is een tourtje door de stad met alle spookverhalen over de mensen die er in de goud tijd hebben gewoond. Super spannend maar hebben helaas geen echte ghost gezien. De volgende dag gaan we nog even langs The Miners Cottage dit is een meneer die zelf in een mijn heeft gewerkt en die veel over zijn belevenissen kan vertellen. In al die jaren heeft hij veel spullen verzameld en kan je zelf het gold panning proberen. Wij besluiten een flesje te kopen met goudflinters, we kunnen hier natuurlijk niet vertrekken zonder iets van goud. We hebben het naar ons zin op de gratis camping waar we nu staan dus uiteindelijk staan we daar een week, lekker relaxen. Ook nog een reden dat we hier langer blijven is, omdat we graag een Cattle sale(vee verkoop) mee willen maken en ons geluk willen beproeven bij een paardenrace. De Cattle sale is precies wat we er van hoopte. Allemaal australische cowboys en wel honderde koeien waar op geboden wordt, op de ouderwetse manier. Een man schreeuwt super snel alle prijzen( wij horen geen eens wat voor prijs hij zegt, zo snel praat hij) en de cowboys steken hun hand/hoed/vinger omhoog als ze willen bieden, leuk om te zien. Bij de paardenraces hopen we natuurlijk zoveel geld te verdienen dat we nog even paar jaar door kunnen reizen ;-) We hebben gehoord dat we nette kleding aanmoeten dus Nadine in der jurkje en Steef in zijn nette broek vertrekken we naar de ren baan. Daar aangekomen ziet inderdaad bijna iedereen er super netjes uit met mooie jurkjes en hoeden en sommige mannen in pak. We krijgen een boekje over de paarden en de jockeys, wij hebben hier totaal geen verstand van maar willen natuurlijk wel wat geld inzetten op een paard. Totaal blijven we 4 races waarvan we 1x op het goede paard in hebben gezet, maar te weinig om echt rijk te worden. De races zelf zijn super spannend, zeker als je hoopt dat een bepaald paard gaat winnen, met een biertje erbij genieten we lekker in het zonnetje. Uiteindelijk hebben we meer geld uitgegeven dan gewonnen, maar het was een super leuke dag! De volgende stop op onze reis is Ravenswood dit is ook een goudstadje. Het leuke van dit soort stadjes is dat er nog allemaal gebouwen in hun oude staat staan, dus het lijkt net of je even terug in de tijd gaat. We rijden hier naar een uitzichtpunt en naar een rots van meer dan 300 miljoen jaar oud(hier heeft Nadine natuurlijk een stukje rots van meegenomen). Daarna rijden we door naar een reuzachtige dam waar je ook overheen kan rijden(zie fotos). Hier blijven we overnachten en vertrekken de volgende dag weer terug naar Townsville. Hier halen we wat post op en doen een bakkie bij Ineke en Peter, daarna geven we onze auto een wasbeurt. Helemaal schoon rijden we door naar het plaatsje Ayr. Hier zijn we van plan om langs een working hostel/camping te rijden. De bedoeling van deze hostels/campings is dat je bij hun verblijft en dan regelen hun werk voor je. Als eerst gaan we langs de camping, deze mevrouw geeft aan morgen gelijk werk voor Steef te hebben dus besluiten we daar te gaan staan. Alleen heeft ze savonds geen papieren voor Stephan maar voor Nadine. Nadine moet de volgende dag aan de bak op een chili farm. Helaas krijg je hier per kilo betaald en is het super zwaar werk heel de dag krom staan en honderde keren door je knieen zakken. Hierdoor plukt ze te weinig chillies en verdient maar 11 dollar per uur, dus na 2 dagen gelijk de baan weer opgezegd, nu maar wachten op een baantje waar je per uur betaald krijgt. Ondertussen is Stephan een dag later begonnen bij een paprika farm, heel de dag paprikas plukken, maar hij krijgt wel gewoon per uur betaald dus het is goed te doen.Een weekje later heeft Nadine ook weer werk. Hier krijgt ze ook per uur betaald en moet plantjes planten, wat ook erg zwaar is, maar het verdient wel lekker. Dit doen we nu 6 dagen per week zo 8/9 uur per dag. We denken dat we hier een paar weekjes blijven en dan gaan we weer verder met onze reis!!

1. Astrid:
    14 juli 2016
    Ook weer een verscheidenheid aan mooie en spannende belevenissen en dan nu....wat werken ...ook daar valt over
    te verhalen in volgend verslag
  2. Chantal (CCO):
    14 juli 2016
    super leuk weer! en mooie foto's. jammer dat jullie niet rijk zijn geworden!
  3. Marlinde:
    14 juli 2016
    Wat een leuk verslag weer! En superleuk dat jullie bij de Australische familie hebben gelogeerd! Succes met werken weer!! xx zus
  4. Madelon Verhoeff:
    14 juli 2016
    Leuk weer wat te horen over jullie belevenissen aan de andere kant van de wereld.Missen jullie de Aziatische sfeer nog niet? Het is in Australië natuurlijk ook weer een heel ander leven maar "de cultuurshock" zal minder groot zijn. Mooie foto's en weer leuk verhaal. Nog veel plezier daar. xx
  5. Willy Kooistra:
    14 juli 2016
    Wat een verhalen , nu ook weer.
    Een geweldige belevenis.
    Heel veel plezier nog jullie, op naar het volgende spannende verhaal.
    Leuk ook die logeerpartij bij familie.
    Veel plezier.
  6. Ger Bouten:
    14 juli 2016
    Nooit verwacht om goudzoekers in mijn vriendenkring te krijgen , en het gebeurt je zo maar. Het is toch wel erg hard werken om je budget te verhogen ; veel sterkte en succes daarmee .En weer erg blij met dit verhaal van jullie. Op naar het volgende.
  7. Gerthille:
    14 juli 2016
    Het ziet er spannend en mooi uit.Wat een belevenissen allemaal.
    Dan is hier maar saai,wij moeten het doen met een paar vissen in de vijver.
    Nu nog veel plezier daar doe wel een beetje rustig aan vooral met de beentjes
    Op naar het volgende verhaal.
    Liefs van ons en sinds november een labrador Roxy doee xxx
  8. George Verhoeff:
    14 juli 2016
    Leuke foto's van die oude mijnwerkersplaatsjes en ook die in het dierenpark. Succes met de landarbeid, lekker in de buitenlucht.
  9. Rudi:
    Mooi verhaal weer ,
    was niet makkelijk om na een jaar weer te werken :-)
    klimaat is daar ook nog wel lekker zeker nu het winter is daar ,zal je alleen s,avond merken denk ik ,
    groetjes en nog veel plezier

nonkel Rudi en tante Anja
    XXX
  10. Margreet Speksnijder:
    5 augustus 2016
    Wat een verhalen. Steeds weer benieuwd waar jullie nu weer heen gaan . Als je genoeg verdiend blijf je langer? Hebben jullie niet het gevoel dat je daar wel wil wonen? Ben benieuwd naar jullie volgende avontuur .