Chengdu - Yanshuo - Hong Kong

20 september 2015

Op naar de panda's! Na 9 uur in de bus te hebben gezeten, komen we aan in de stad van de panda's. Hier heeft vooral Nadine zich op verheugd. We gaan 's avonds vroeg naar bed, want we vertrekken de volgende ochtend om half 7 naar het Giant Panda breeding research base. Hier zorgen ze dat de panda in het wild blijft bestaan en vangen ze  panda's op. Vol verwachting gingen we naar de panda's en ja hoor ze waren net zo fantastisch en lief, zoals we ons hadden voorgesteld. Vooral de kleintjes zijn super grappig en speels.(nog aan Steef gevraagd of ik er eentje mee mocht nemen, maar dat mocht helaas niet) De dag daarna gaan we met de bus naar het plaatsje Leshan. Hier staat de grootste boeddha ter wereld(of de grootste zittende boeddha ter wereld?) Deze is 71 meter hoog, om aan te geven hoe hoog dat wel niet is: zijn oor is 7 meter lang, zijn grote teen is 8,5 meter lang en er kunnen gemakkelijk 100 mensen tegelijk op 1 voet. Deze boeddha moeten we natuurlijk gezien hebben :-) De dag daarna gaan we weer 25 uur met de trein op naar Yangshuo!
Bij het kopen van de treinkaartjes waren er alleen nog hardsleepers en alleen nog bedjes bovenin, nou doe die dan maar! De coupe waarin je slaapt is open en bestaat uit 6 bedjes, 3 boven elkaar(zie foto/filmpje) Wij komen in de trein en de chinezen beginnen gelijk te lachen dat wij ons in het bovenste bedje moeten proppen. Eigenlijk ging dat allemaal heel soepel(wij zijn natuurlijk erg lenig) volgende keer boeken we weer zulke bedjes, aangezien onze voeten uitsteken en bovenin loopt er niemand tegenaan. Na de treinreis komen we aan in Guilin, vanuit daar pakken we de bus naar Yangshuo deze rit duurt ongeveer 2 uur.
Yangshuo is van origine een echt backpackers stadje omringt door de karstbergen die zo uit de grond lijken te komen en met een hoop westerse toeristen (eerste plaats in China waar we die in deze aantallen tegen zijn gekomen) Wij hadden al gelezen dat daar een macdonalds zit, helaas is die inmiddels gesloopt jammerrrr, dan maar wat anders eten. Het leven van een wereldreiziger is zwaar dus hebben we een luxe hotel met zwembad geboekt om te relaxen. Daar aangekomen besluiten we om in het donker alvast een duik in het zwembad te nemen en we vallen heerlijk in slaap in ons eerste zachte bed in china. De volgende ochtend worden we wakker met een prachtig uitzicht!(zie foto) Lekker relaxen en zwemmen, 's avonds naar het centrum op een terrasje langs de weststreet waar het ook erg gezellig is met veel muziek. Die dag daarna besluiten we om te gaan mountainbiken in totaal hebben we ruim 5 uur gefietst langs prachtige dorpjes met een super uitzicht.(zie foto/filmpje) Ook zijn we bij het guesthouse The Giggling Tree geweest waar Co en Marlinde hebben gewerkt erg leuk om te zien en een heerlijke hamburger met frietjes gegeten. Na thuiskomst natuurlijk gelijk het zweet er af spoelen en de pijnlijke billen koelen in het zwembad. De laatste dag zijn we nog wat rond gaan wandelen langs de rivier en hebben een bergje beklommen. De volgende ochtend weer vroeg op, want we gaan naar Hong Kong, dit wordt onze laatste stop in China! Spannenddd
Vertrokken vanuit Guilin 3 uur met de trein naar Guangzhou daarna nog 2 uur met de trein en we zijn in HONG KONG!
Hong Kong is de stad die eigenlijk wel maar toch weer niet bij China hoort. Ze rijden hier links, Britse kentekenplaten, weinig of geen brommertjes, geen getoeter, de bussen en trams zijn dubbeldekkers, geen schreeuwende Chinezen, een hoop engelse, de meeste wolkenkrabbers van de wereld en we slapen op het drukste stukje land van de wereld. Welkom in Hong Kong - Kowloon. Onze volgende uitdaging is het zoeken van ons guesthouse. Booking.com had de locatie verkeerd aangegeven dus hebben we 1 uur rond gewandeld terwijl ons guesthouse, maar 1 minuut lopen was van de metro halte. We komen aan in een ruimte met heel veel mannetjes uit India die omstebeurt vragen of we een rolex of een gucci tas willen, in wat voor guesthouse slapen we nu weer! Nadat we boven zijn komen we bij een aardige man die ons incheckt en gelijk al zegt dat onze kamer te klein voor ons is. Wij naar de kamer en die is inderdaad aan de kleine kant zo 2 bij 2 meter incl. Douche en wc, ja het kan echt! Wij besluiten het toch maar te doen aangezien we geen zin hebben om iets anders te zoeken. Nadat wij onze tassen met sloten hebben vastgemaakt, kopen we wat drinken en genieten op de boulevard van het uitzicht. De volgende dag varen we met de ferry naar Hong Kong Island en gaan we naar the peak waar je een prachtig uitzicht hebt over heel de stad. Met de ouderwetse tram omhoog, want lopen met 32 graden zien wij niet zitten. Helaas is Steef al paar dagen niet echt lekker, dus maar weer vroeg terug naar het hotel voor een 24 uurs slaapje. Nadine moet de volgende dag in haar eentje Hong Kong in, op naar stars avenue en de reuze bioscoop waar je in een stoel ligt en op het plafon naar een film kijkt, daarna nog even lekker in het kowloon park gezeten (helaas mijn bikini vergeten, want ze hadden een prachtig buitenzwembad) 's Avonds voelt Steef zich gelukkig weer wat beter en besluiten we samen naar de temple night market en naar de Hong Kong Sky Line lichtshow te gaan.
Om China goed af te sluiten op naar het Hard Rock cafe voor een diner met lekkere nachos, grote hamburger, grote bier en grote wijn. Ook swingen en zingen we lekker mee met de liveband! Hong Kong is ons goed bevallen, iedereen spreekt engels. Ook leuk is dat we nu kunnen zeggen dat we op het drukste deel van de aarde hebben geslapen.
Dit was dan het einde van China! Voor ons als beginnende backpackers was dit best wel een uitdaging, maar het is allemaal gelukt. De chinezen zelf zijn ons minder goed bevallen, maar de natuur is prachtig.
Iedereen bedankt voor de leuke reacties die wij steeds krijgen en op naar Vietnam!!!

1. George Verhoeff:
    20 september 2015
    Leuk dat jullie ook bij de Giggling Tree, waar Marlinde & Co een jaar de scepter hebben gezwaaid, langs zijn gegaan.
    Leuke foto's, vooral die van de panda's
  2. Monique Sloots:
    20 september 2015
    ik vind het echt geweldig om al die verhalen te lezen en naar die filmpjes en foto's te kijken.
    ik wens jullie nog veel plezier toe, dan heb ik het ook want ik mag dan ook een klein beetje mee genieten op deze manier
    xxx
  3. Madelon Verhoeff:
    20 september 2015
    Kan me haast niet voorstellen dat jullie pas anderhalve maand geleden vertrokken. Al zoveel beleefd en gezien, Wauw en er zal nog heel veel volgen. Fijne tijd in Vietnam en lieve groetjes uit Rotterdam.
  4. Vince:
    21 september 2015
    Mooi verhaal weer met mooie foto's. Jullie maken geen half werk van de reisverslagen haha. Toppie! op naar Vietnam!!
  5. Astrid:
    21 september 2015
    wat een bijzondere slaapplekken hadden jullie .mooie filmpjes bij verslag ,die maken het reisverhaal nog duidelijker. verder .goede gezondheid en indrukwekkende belevenissen in Vietnam
  6. Marlinde:
    21 september 2015
    De Mac is weg?! Neeeeeeeee.. ze kende mij en Co daar bij naam hahaha! Zo leuk dat jullie in ons dorpje zijn geweest.. Geniet van Vietnam! xxxx
  7. Rudi:
    21 september 2015
    Wat fantastisch de plekken die jullie aandoen !prachtige foto's
    denk dat het heerlijk was weer eens in een hotel met zwembad te logeren ,heerlijk genieten en dan die heerlijke hamburger met frietjes .
    Veel plezier in Vietnam. XX
  8. Froukje:
    22 september 2015
    Hey Nadine en Stephan! Wederom een super verslag! Het is echt leuk om te lezen en te zien wat jullie allemaal meemaken zo ver weg.
    Zoals beloofd heb ik je ook maar een verslag van ons gemaild. Heeeel spectaculair :S hahaha, we hebben de eerste namelijk gewonnen!! 4 punten in da pocket! Dat klinkt natuurlijk heel positief, maar zo heel geweldig ging het nog niet hoor, maar dat lees je wel in het verslag!
    Greetz! Froukje