Welkom in Vietnam (Hanoi - Halong Bay - Dong Hoi)

25 september 2015

Na een korte en goede avondvlucht vanuit Hong Kong aangekomen in Hanoi. Hanoi is de hoofdstad van Vietnam.
Hier slapen we in een guesthouse midden in de oude wijk "backpacker quarter" van Hanoi met heel veel kleine drukke straatjes met smalle woningen, winkeltjes en restaurantjes wat van 's ochtend vroeg tot 's avonds laat leeft en met heel veel scootertjes. Oversteken kan eigenlijk niet dus dan maar gewoon lopen en de scootertjes met onze snelle moves ontwijken.
Nadat we heerlijk hebben uitgeslapen gaan we Hanoi verkennen. We hadden gelezen dat ze hier heerlijke tapbiertjes op straat verkopen en na 30 minuten komen we al een gezellige straatkroegje tegen waar we besluiten onze maandag ochtend borrel te houden. We worden warm ontvangen en komen al snel aan de praat met een aantal locals die ons wel willen zien "atten" haha, dat kunnen wij wel. Nadat ze hoorden dat we net zijn aangekomen in Vietnam hebben ze onze rekening betaald om ons een warm welkom te heten in Vietnam. Wat een ontvangst !! Na een aantal biertjes weer verder door Hanoi gelopen. Bij een tempel aangekomen lopen we opeens tussen een Turkse tourgroup en voor dat we het weten zijn we zonder te betalen al voorbij de kassa en de controle, want wie zien er natuurlijk allebei erg Turks uit. 'S avonds nog naar een voorstelling gegaan van het waterpoppen theater. Erg grappig.
Onze eerste indruk van Vietnam is geweldig dus dat belooft nog veel goeds de komende weken.
De volgende dag vroeg op, omdat we een 3 daagse Halong Bay cruise hebben geboekt. Halong Bay bestaat uit ca 2000 kalksteen rotsen, bergen en eilandjes die zo vanuit de zee komen en op de werelderfgoedlijst van Unesco staan. Na een bus rit door de stroomende regen zijn we na 4 uur in de haven van Halong Bay. Gelukkig weer droog dus op naar de boot (Scorpion) waar we eerste dag en nacht met maar 2 andere Koreaanse reizigers zitten. We hebben een zeer mooie en luxe hut met een nog mooier uitzicht. We krijgen meteen een heerlijk uitgebreide lunch tijdens de eerste uurtjes varen door Halong Bay. We stoppen bij 1 van de vele uit de zee komende kalksteen bergen waar we naar de top gaan voor een fantastisch uitzicht. Eenmaal weer beneden ff heerlijk een duik genomen bij het mooie strandje (de eerste zeeduik van onze reis) echt genieten!!
Bij de volgende stop met de 2 persoons kajak (jaja dat ging ons beter af dan kanoën in Tsjechie) langs de bergen en door een grot gekajakt. Erg mooi.
Weer terug op de boot de zonsondergang tegemoet gevaren en voor anker voor de nacht. 'S avonds krijgen we weer een heerlijk 8 gangen dinner met veel verse vis. Na het eten nog geprobeerd met een mooi bamboo hengeltje inktvis te vangen maar helaas wilden ze niet bijten. Dan maar onder het genot van een drankje samen naar de sterren kijken.
De volgende ochtend vroeg op voor een Tai Chi les op dek voordat we door een andere boot worden opgehaald voor transfer naar Cat Ba Island voor een jungle trekking en fiets tour. Helaas waren de golven vandaag te hoog en de zee te wild waardoor het te gevaarlijk was om naar deze plek te gaan. Dan maar weer terug om te varen tussen de vele bergen waar we een Floating Village hebben bezocht, zijn wezen kajakken en weer heerlijk hebben gezwommen. Eenmaal weer terug op onze Scorpion cruise boot waar nu inmiddels ook 9 andere zijn ingecheckt weer lekker varen en 's avonds genoten van een heerlijke BBQ, drankjes onder de mooie sterrenhemel.
De volgende ochtend hebben we nog the amazing cave bezocht. Erg mooi !
Na een kleine kookcursus om een traditionele verse Vietnamese roll te maken (de echte Vietnamese loempia) en een heerlijke lunch weer afscheid genomen van de boot, the crew en Halong Bay weer op naar Hanoi. Hebben 3 fantastische dagen gehad!
Vanuit Hanoi pakken we de trein voor een rit van ca 10 uur naar Dong Hoi. Reden van deze stop is om een bezoek te brengen aan de grootste grotten van de wereld....en natuurlijk het strand.
Eerste dag dus maar een stranddag ingepland, en wat blijkt, we hebben het hele mooie witte strand voor ons zelf. Zo nu en dan komt er een vissersboot voorbij maar voor de rest was het heerlijk lekker rustig en ontspannen stranddagje. S'avonds nog een marktje bezocht waar de net gevangen verse vis werd verkocht, maar ook fruit, groente, kokosnoten, kippen, kikkers en zelfs stukken varkensvlees lagen open en bloot op straat. We zitten aan de zee dus s' avonds heerlijk lekker seafood gegeten.
De volgende dag vroeg op voor onze grotten tour. We hebben gekozen voor de paradise en de dark cave. Aangekomen bij de paradise cave zijn we 1 km door de mooie en grote paradise cave gelopen. Op sommige plekken is deze grot zo'n 80 meter hoog dus was echt schitterend om deze grot te bezoeken. In onze tourgroep zat een jong stel uit Rotterdam die in Vietnam op vakantie zijn dus erg gezellig allemaal. Na een heerlijke en uitgebreide Vietnamese lunch op naar de dark cave. Deze is enkel te bereiken door eerst 400 meter met een zipline de rivier over te steken en een stukje te zwemmen. Met onze mijnwerker helmpjes op half onderwater lopend de grot in. Na een klim en survivor wandeling in de donkere grot door smalle en donkere gangetjes (geen aanrader als je claustrofobisch bent) richting de modderpool. Grond onder je voeten voel je bijna niet meer dus het was echt tijgeren door de modder in de smalle stukken. Echt een avontuur. Na zo'n 15 minuten aangekomen bij een kleine open plek in de grot voor een modderbad. De modder was zo dik dat je er gewoon in kon gaan zitten of liggen. Echt een geweldige plek om te zijn en om er te komen. We gaan dezelfde weg weer terug richting het schone water in de grot waar we ons ff lekker kunnen schoonmaken, want we zitten inmiddels van top tot teen onder de modder. Het laatste stukje zwemmen we met gedoofd licht de grot weer uit naar de kajakken om terug te gaan naar het startpunt. Hier nog ff een heerlijke duik genomen via de over de rivier hangende kabelbaan. Was echt een geweldige dag.
S'avonds weer heerlijk seafood gegeten en de avond onder het genot bier en cocktails afgesloten door paar potjes te poolen met onze Rotterdamse matties

1. George Verhoeff:
    30 september 2015
    Weer mooie ervaringen opgedaan. wel een prettiger land om in te reizen dan china. Jullie zijn alweer 2 maanden onderweg. wat vliegt de tijd
  2. Astrid:
    30 september 2015
    Wat een verhalen weer,Gelukkig nu vooral fijne , spannende en bijzondere belevenissen daar in Vietnam .Byzonder wat jullie er
    allemaal meemaken.goede verdere reis.
  3. Madelon Verhoeff:
    2 oktober 2015
    Dit is weer een heel mooi reisverhaal, jullie nemen ons iedere keer een stukje mee op deze bijzondere reis. Heel leuk en boeiend. lieve groet
  4. Froukje:
    2 oktober 2015
    Nadine, wat er ligt er nou op de bbq??? Dat mag je echt niet eten hoor van de familie Tukker ;-)
    Klinkt verder weer allemaal goed hoor, we volgen jullie op de voet! Behalve morgen even, want dan moeten we Haaften uit het veld meppen whahaha.
    Groetjes en tot horens/lezens!