Eilandhoppen in Thailand

23 januari 2016

Na de eerste 3 Thaise eilanden gehad te hebben varen van vanuit Koh Tao naar het op het vaste land liggende kustplaatsje Khanom.
In Khanom slapen we in een mooie bungalow  met lekker zwembad. Khanom is een klein dorpje aan de kust wat nog niet is overspoeld door toeristen en de mensen hier zijn echt super aardig en we worden met de vriendelijke Thaise lach ontvangen. Het is zaterdag avond en dat betekend in Khanom night market. De eigenaresse bood aan ons met haar auto hierheen te brengen, want de 10 min. fietsrit vond ze te gevaarlijk voor ons in het donker (volgens mij waren wij de eerste backpackers die ze ontving in haar bungalows, want ze was echt super aardig en geïnteresseerd in ons). De kleine night market was echt Thais zonder toeristen en souvenirs en je kon er heerlijk eten. Nadine heeft een tourtje geregeld om roze dolfijnen te gaan spotten. We vertrekken rond 8:00 uur naar de pier en springen met 2 Duitsers en 3 Australiërs in een Thaise longtailboot. Na een halfuurtje varen zien we 2 (roze) dolfijnen en Nadine was helemaal enthousiast. Het was een moeder met der kleine die zo nu en dan voor onze boot uit het water jumpen om vissen te vangen. De moeder was bijna helemaal roze, maar de kleine nog niet. Ze krijgen deze roze kleur pas geleidelijk en zijn na 7 jaar pas helemaal roze van kleur. We varen langs de kustlijn en mooie rotsen in zee verder richting een viewpoint en we zien in de verte nog 2 dolfijnen zwemmen. Op de top van het viewpoint in zee is een standbeeld van een monnik en de gids verteld er een verhaal bij. (Waar of niet waar, het was een mooi verhaal)
Na een heerlijke lunch met een fantastisch uitzicht gaan we verder richting een overleden monnik die na zijn overlijden 22 jaar geleden opgebaard ligt. Het is ons nog steeds een raadsel hoe ze z'n lichaam zo goed in tact kunnen houden, volgens de gids doen ze dat niet en komt het door de kracht van de monnik. Wij hebben zo onze twijfels. We bezoeken ook nog een fish museum die gerund word door een oude vissersman die vanuit stenen en rotsen vissen beeldhouw wat bijzonder was om te zien. Tot slot bezoeken we na een korte klim nog een mooie grot. We hebben een top dag gehad en genoten van deze tour.
Helaas is Nadine een beetje grieperig dus ging Stephan de volgende dag op een vouwfiets naar het dorp om mandarijnen (vitaminen) voor Nadine te scoren. Toen dit was gelukt heeft hij lekker op het mooie en rustige strand van Khanom gechilled. Hier komen vooral de Thaise mensen heen om vakantie te vieren en werd wederom weer met een Thaise lach ontvangen. Op de terug weg nam Stephan nog een verse mango shake mee voor Nadine.
De vitaminen hebben geholpen, want de volgende dag is Nadine al weer een stuk opgeknapt en vertrekken we naar Krabi aan de westkust van Thailand. Hier slapen we 1 nacht boven een reggae bar wat geen succes was, want het stonk er naar rook, was gehorig, hadden amper dekens om onder te slapen en de airco werkte niet. Volgende dag voor een paar eurootjes meer toch maar een beter guesthouse opgezocht. Vanuit Krabi pakken we 's ochtends een longtailboot naar het schiereiland Railay welke bekend is om de 2 prachtig beroemde stranden en kalksteen kliffen. Binnen een uurtje varen zien we in de verte al de rotsen van het mooie Railay. We verkennen eerst dit kleine schiereiland en ploffen dan neer op Ao Phra Nang beach en genieten van het mooie witte strand, heldere zee en prachtig uitzicht. Langs het strand liggen ook longtailbootjes met Thaise vrouwtjes die heerlijk Thais eten, koude drankjes en verse fruit shakes te verkopen. Heerlijk genieten zo. Helaas moeten we om 5 uur 's middags weer terug naar Krabi, want overnachten hier is zeer prijzig.
We hadden het plan om een aantal nachten naar Koh Phi Phi te gaan, maar helaas is dit niet meer de backpackers bestemming van 10 of 20 jaar geleden en was overnachten daar best duur zelfs voor een budgethotel. Aangezien we voor Nadine der verjaardag een week op het andere bounty eiland Koh Lanta wilden verblijven besloten om vanuit Krabi met een speedboot een dag tourtje te doen naar de mooiste stranden van Koh Phi Phi. Dit was trouwens nog goedkoper dan 1 overnachting op Phi Phi. We vertrekken vroeg in de ochtend en varen met onze 400 pk speedboot richting weer een paradijsje. Onze eerste stop in Maya Bay beach welke wereldberoemd is vanwege de film The Beach. Het is een prachtig hagel wit strand met een super heldere zee. Het uitzicht is ook fantastisch echt een super locatie. We chillen en zwemmen hier een goed uur en gaan dan weer door. De rest van de dag scheuren we met onze speedboot over de heldere zee en stoppen bij de mooiste strandjes en baaitjes van Koh Phi Phi en omgeving om te zwemmen en te snorkelen. Tijdens het snorkelen in de warme en super heldere zee zien we een hoop mooie tropische vissen.
Vanuit Krabi pakken we de ferry naar Koh Lanta waar Stephan voor de verjaardag van Nadine 5 nachten heeft geregeld bij een verassingshotel. We checken in bij Banana Beach Resort waar we een bungalow hebben met een zwembad direct aan het strand waar we heerlijk een weekje kunnen genieten.
We huren een scooter en verkennen een dag het eiland. We beginnen bij een leuk viewpoint restaurantje en drinken mango juice en een ice coffee. We rijden verder naar Koh Lanta old town om even de oude eiland sfeer te proeven. Daarna touren we lekker rustig aan over het eiland en langs de kust waar we uiteindelijk een heerlijk rustig en mooi strandje vinden waar we hebben gechilled tot de zon onder ging. Scooteren is hier trouwens wel levensgevaarlijk als je niet voorzichtig en rustig rijd, we zien voor onze neus een toerist die veelste hard op ons afkwam rijden hard onderuitglijden met als gevolg arm, benen en voet open en vol bloed. Toen we 's avonds na het eten weer naar ons hotel reden zagen en hoorde we een ongeluk op de tegemoet komende rijbaan gebeuren. We stopte meteen want het was wel ff schrikken. We besloten niet te gaan kijken aangezien het er heftig uitzag en terug bij ons hotel hoorden we de sirenes al voorbijkomen. De gehele avond bleef het door ons hoofd gaan en hadden beide slecht geslapen. De volgende dag hoorde we dat er 4 mensen zijn omgekomen waaronder 1 toerist. We zijn beide zeer geschrokken van dit slechte nieuws en maakte diepe indruk op ons. De wegen zijn hier ook slecht en vol gaten, mensen rijden te hard en vaak zonder helm. We zijn nu nog voorzichtiger wanneer we een scooter huren.
Nadine is jarig dus dat betekend feest! We staan vroeg op, want we gaan vandaag duiken, maar eerst een klein cadeautje (enkelbandje) uitpakken. We hebben in tegenstelling tot de vorig duik nu een zeer goede en professionele duik center gevonden en beginnen na een heerlijk ontbijt op de boot aan onze eerste duik met de kans om haaien te zien. We hadden een mooie duik maar helaas geen haaien gezien. De 2e duik maakt alles goed want na 5 min zien we al een grote zeeschildpad zwemmen. De rest van de duik was ook fantastisch langs een zeewand vol koraal en mooie soms grote vissen. Dit was echt onze mooiste duik tot nu toe. Terug hebben we nog een lekkere lunch aan boord.
Aangekomen bij het hotel weer lekker zwemmen en tijd voor een cadeautje en cocktail aan het strand.
'S avonds toen Nadine stond te douchen regelt Stephan snel een lekker drankje en sushi voor Nadine als voorgerecht. Daarna zijn we wezen eten bij een goed en gezellig burger restaurant waar we een grote zelfgemaakte hamburger eten met wedges. Toetje ging er niet meer in, want hadden allebei buikpijn zo groot was de burger. We drinken nog wat en vallen heerlijk in slaap.
De laatste dag hebben we weer een relax dag aan het strand en zwembad, want de volgende dag gaan we naar het laatste bounty eiland van Thailand, Koh Lipe. Koh Lipe is een klein eilandje in het uiterlijke zuiden van Thailand waar we 2 nachten verblijven. Na een lange bootreis van ca 6 uur komen we aan bij Koh Lipe waar we per longtailbootje naar het strand worden gevaren, omdat Koh Lipe geen pier heeft. We zijn nog net op tijd om in te checken en een duik te nemen in de heldere zee en vanuit het water te genieten van de zonsondergang. De volgende dag hebben we de 2 andere mooie witte strandjes van het eiland bezocht waar we heerlijk hebben gesnorkeld. Het water is hier echt zo helder super mooi en een hoop mooie (koraal) vissen. 'S avonds uiteraard weer genieten van de zonsondergang met een lekker koud Chang biertje, lekker wezen eten bij een bbq restaurant en afgesloten bij een gezellig barretje met live muziek.
De volgende ochtend was het tijd om afscheid te nemen van al dit moois en van Thailand. We gaan per speedboot ferry naar het volgende eiland Langkawi in Maleisië wat ongeveer 1,5 uur varen is. Uiteraard wel eerst uitchecken, dit kon bij de Thaise immigration office op het strand.
De 2 maanden Thailand zijn ons zeer goed bevallen, het land, de mensen, het eten en de eilanden zijn echt top. We vinden 2 maanden eigenlijk zelfs te kort en hadden op sommige plekken graag wat langer gebleven, maar dit is voor ons weer een goede reden om hier hopelijk snel weer heen te gaan.

1. Joyce K.:
    24 januari 2016
    De verhalen blijven boeiend om te lezen. Nu alweer benieuwd naar de volgende.
    Nadine nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Veel plezier en blijf veilig (vooral dus met zo'n scootertje).
  2. Astrid:
    24 januari 2016
    Leuk dat Stephan voor jouw verjaardag een verrassingshotel geboekt had en jullie zo een fantastische duikdag op haar verjaardag hadden.jullie zijn voorzichtiger geworden met boeken en scooteren.Veel moois en goede reis door Maleisie
  3. George Verhoeff:
    24 januari 2016
    Heb weer genoten van de verhalen en foto's.
    Zie op de route dat jullie inmiddels al meer dan 20.000 kilometer gereisd hebben. Veel plezier in Maleisië
  4. Chantal (CCO):
    24 januari 2016
    leuk verhaal weer! wat een leuke dingen maken jullie mee! behalve dat ongeluk dan.
  5. Agnes en alfred bakker:
    24 januari 2016
    Ieder verhaal van jullie reis is weer "n onvergetelijk en boeiend .
    groeten agnes en alfred
  6. Madelon Verhoeff:
    25 januari 2016
    Thailand was echt een "droombestemming", lekker relaxed, heel veel moois te zien, aardige mensen en lekker eten.Heerlijk, ik zwijmel helemaal weg hier in t koude Rotterdam. En Steef, de laatste wedstijden van Feijenoord heb je niets aan gemist hoor!. Veel plezier in Maleisie. xx
  7. Ger Bouten:
    25 januari 2016
    Mooi verslag met weer genoeg nieuwe ervaringen en ontdekkingen; eigenlijk is Thailand de slagroom op een taart; het lijkt me niet verkeerd om de herinneringen op te bergen en weer open te staan voor iets volkomen anders. Geniet van alles. Fijn vervolg.