Kerst en oud&nieuw in Thailand

9 januari 2016

We hebben besloten de kerstdagen in Bangkok te vieren. We overnachten in een goed hotelletje vlakbij Khao San Road, dit is de uitgaansstraat (backpackersstreet) van Bangkok. In Bangkok wonen 16 miljoen mensen en we hebben al gemerkt dat je daarom ook beter niet tijdens de spits kan gaan reizen, je doet er zeker een uur langer over om ergens te komen. Je kan ook de taxi bootjes over het water nemen. Dit hebben wij ook gedaan om wat mooie plekjes te zien vanaf het water. We besluiten om in Bangkok rustig aan te doen dus gaan we gezellig naar de bioscoop en sluiten af bij een gezellig kroegje met live muziek. Eerste kerstdag nemen we weer de boot voor een romantisch tochtje over het water o.a. langs de Wat Arun tempel welke ook op het muntstuk van 10 baht staat. Stephan loopt de hele dag al met z'n kerstmuts op door Bangkok wat best heet was bij deze temperaturen. 'S avonds zoeken we een gezellig restaurantje uit voor een heerlijk 3 gangen kerst dinner(zie fotos). Op de hotelkamer hebben we een film zender op de tv, dus besluiten we na het kerst dinner lekker films te gaan kijken totdat we in slaap vallen, gewoon omdat het kan. Tweede kerstdag gaan we naar de grootste markt van Thailand, deze heeft wel 8000 kramen. Nadine koopt daar een leuk tasje en Steef koopt eetstokjes voor thuis. We hebben in een groot shoppingcenter waar ook de bios zat een japans restaurant gezien waar je onbeperkt kan eten. Hier besluiten we savonds te gaan eten. Helaas houden de thaise mensen ook van japans, we krijgen een nummertje en uiteindelijk hebben we 1,5 uur gewacht, maar het was het waard! Heerlijke sushi en grill gerechten. We eten ons zo vol dat we allebei na afloop buikpijn hebben. De laatste dag in Bangkok doen we een 5 uur durende fiets/boot tocht door bangkok bij Co van Kessel. We zijn door straatjes en marktjes gefietst waar je anders nooit zou komen, ook hebben we stukjes met een bootje gevaren door het "venetie van Bangkok" Na de fietstocht vertrekken we naar het trein station op naar het eerste eiland Koh Samui, waar we oud en nieuw gaan vieren. Deze trein rit gaat 10 uur duren we vertrekken om 11 uur savonds, dus dat word een nachtje niet slapen.
Op Koh Samui verblijven we 5 nachten in een mooie bungalow met zwembad. De eerste dagen doen we niet veel alleen zonnen, eten en slapen. We zijn van plan om oud en nieuw bij de Ark beach bar te vieren en besluiten daar alvast een kijkje te nemen. Deze avond eindigde met te veel alcohol en de volgende dag een kater. Oudjaarsdag huren we een scooter om het eiland te verkennen. Nadine heeft een route uitgestippeld naar een mooi uitzichtpunt, helaas is deze weg zo stijl omhoog dat de scooter het niet red en Nadine zelf stukken omhoog moet lopen. We genieten wel van het uitzicht met een lekkere mango juice. Onze volgende stop zijn een aantal rotsen, hier is helaas niet zo veel aan, dus zijn binnen 5 min. weer weg. Daarna rijden we naar een tempel, waar een gemummificeerde monnik moet zitten. Wij komen aan en zien hem inderdaad zitten met een mooie zwarte zonnebril op. Het schijnt dat zijn ogen inmiddels zijn vergaan en dat ze hem daarom deze zonnebril op hebben gezet beetje apart gezicht. Het is sowieso een raar gezicht om een overleden iemand toch zo te zien zitten, deze monnik schijnt 20 jaar geleden in meditatie positie te zijn overleden. Er zitten natuurlijk ook levende monnikken in deze tempel welke een soort gebed voor je uitspreken en je daarna een armbandje geven, het schijnt dat als dit armbandje breekt je wens uit komt....we zullen zien.  'S avonds kopen we lekker een drankje en beginnen onze nacht, we beseffen wel dat we nu onze familie en vrienden extra missen. De Ark bar ligt aan het strand dus hebben we onze slippers aan en staan in het zand te dansen op de goede muziek. Om 12 uur word er prachtig vuurwerk afgestoken op naar 2016!!! Was een goed feest en top locatie om NYE te vieren en om nooit meer te vergeten!!! Op 2 januari vertrekken we al weer naar het volgende eiland Koh Phangan, hier gaan we speciaal heen voor de half moon party. We slapen in een backpackers resort, dit houd in dat we ook weer op een slaapzaal gaan slapen met in totaal 8 personen, maar wij dachten dat dit wel gezellig zou zijn, omdat we naar dat feest gaan. Helaas hadden wij  helemaal niet zo gezellige kamergenootjes deze mensen lagen om 10 uur al te slapen dus hebben we er ons eigen feestje van gemaakt. Het resort heeft een lekker zwembad, een pooltafel, dvd kamer en is 1 min. lopen van het strand was echt super. Zelfs de slaapzaal viel mee aangezien we een groot bed hadden met ruimte voor je zelf en een grote kluis waar heel de backpack in past. Het eten was ook heerlijk en niet zo duur. De Half Moon Party was erg leuk en in tegen stelling tot de full moon is deze diep in de jungle met 2 stages. We hebben zoals het hoort bij deze party's ons laten beschilderen met neon verf. Op het feest zelf heb je allemaal blacklight lampen waardoor je beschildering oplicht.(zie foto's) De rest van de dagen hebben we lekker op het strand gelegen, gechilled en filmpjes gekeken. 6 januari vertrekken we met de boot naar Koh Tao dit is het duikeiland van Thailand, hier gaan we dan ook speciaal heen om te duiken!
Koh Tao is een stuk kleiner dan de andere eilanden, als we aankomen vinden we het er gelijk gezellig en knus uit zien. We besluiten gelijk op zoek te gaan naar een duikorganisatie waarbij wij kunnen duiken. Toevallig vinden we op google een nederlandse en besluiten daar te gaan kijken. Het voelt gelijk goed en besluiten de volgende dag 2 duiken te doen. We vertrekken de volgende ochtend al om 07:15 het is allemaal best spannend, omdat dit de eerste keer is nadat wij ons duikbrevet hebben gehaald. Gelukkig hebben we een aardige gids en duiken we samen met nog 2 nederlanders. Nadat we alles hebben aangetrokken in het water zijn gesprongen en ong. 20 min. onder water zitten op 18 meter diep komt Steef erachter dat zijn zuurstof tank leeg loopt, niet zo handig als je onder water zit. Gelukkig hebben we geleerd wat we moeten doen en Steef tikt snel Nadine aan en legt in gebaren uit dat hij bijna geen lucht meer heeft. Nadine zwemt snel naar de gids en hij geeft aan ons allemaal aan dat we naar boven gaan. Onderweg naar boven raakt Steef zijn lucht zo ver op dat hij de tweede lucht reserve van de gids moet gebruiken. Gelukkig komen we daarna allemaal veilig boven, alleen hebben we jammer genoeg niet zo veel onder water gezien. Gelukkig hebben we nog een tweede duik en Steef krijgt nieuwe apparatuur. De tweede duik gaat alles goed en zien we mooie vissen en koraal. Wel krijgen we nog korting op de duiken ivm het defecte materiaal. De volgende dag besluiten we zelf ergens te gaan snorkelen, we wandelen naar een strandje en duiken met onze snorkels(geleend van Teus en Reinet) het water in. Ook hier zien we weer prachtige vissen. Eind vd dag moeten we ook de ferry tickets regelen, want we gaan de volgende ochtend weer terug naar het vaste land, naar het plaatsje Khanom waar we roze dolfijnen in het wild gaan spotten!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Madelon Verhoeff:
    9 januari 2016
    Heerlijk relaxed om zo de feestdagen door te brengen behalve het "duikavontuur"van Steef. Wat zal hij het benauwd hebben gehad en wat zal je geschrokken zijn. Goed dat jullie de volgende dag gelijk weer zijn gegaan. Het was weer een leuk verhaal om even bij weg te zwijmelen. Veel plezier bij de rozedolfijnen. xx
  2. George Verhoeff:
    9 januari 2016
    Weer een leuk verslag met wel een spannend momentje erin. Op naar de volgende bestemming
  3. Chantal (CCO):
    9 januari 2016
    zo dat is lekker vakantie vieren! ik ben weer jaloers op jullie verhalen!!! zo leuk om te lezen!
  4. Jannie klein:
    9 januari 2016
    Wat een leuk verhaal jullie genieten er lekker van en het is begrijpelijk dat je met dit soort dagen je familie en vrienden mist maar denk dat dat andersom ook wel is geniet er nog lekker van en groetjes uit een koud en nat Crooswijk
  5. Astrid:
    9 januari 2016
    prachtig foto's ,leuk dat fietsen in Bangkok en neon verf die oplicht in discoblacklight .Ook jaarwisseling heel bijzonder.Spannend maar
    gelukkig goed afgelopen duikavontuur
  6. Marlinde:
    11 januari 2016
    Jeetje wat eng dat duikverhaal! Gelukkig dat jullie niet in paniek zijn geraakt onder water. Zo leuk jullie te volgen op deze manier! xx
  7. Vince:
    11 januari 2016
    Veel plekken waar jullie over schrijven ben ik ook geweest..... ik heb gelijk weer heimwee en ben zoooooooo jaloers!!
  8. Froukje:
    12 januari 2016
    Blijft leuk om te lezen!
    Helaas hebben we toch niet de hoofdprijs gewonnen dus een teamuitje naar jullie zit er helaas niet in :( We hebben niet eens genoeg om Flits om te kopen! (Wou het maar niet voorstellen, doen ze vast niet voor € 1,50 hahahaha)
    Veel plezier weer verder!