De lach van Thailand

22 december 2015

Hoe dramatisch de busreis van Cambodja naar Laos was hoe soepel die van Laos naar Thailand ging. Binnen een halfuurtje klaar bij de grensposten en binnen 3 uur bij onze eerste stop, Chiang Rai. Dit 's avonds maar meteen gevierd met een biertje en lekkere Thaise curry op de gezellige night market. Het is vrijdag en besloten gezellig naar de bios te gaan, maar eerst lekker een hapje eten bij de Mac. Er is hier dus een groot winkelcentrum met oa mac, kfc, bioscoop, moderne kledingwinkels en een speelhal. Ook is alles al in kerstsfeer met kerstverlichting, kerstboom en Mariah Carey op de achtergrond. Alsof we op zuidplein lopen en voelt aan alsof we weer even in Nederland zijn. We zijn naar de nieuwe bondfilm geweest maar voordat deze begon werd eerst het volkslied gedraaid en werd er een "promo" filmpje van de Thaise koning afgespeeld waarop iedereen ging staan.
In Chiang Rai hebben we ook nog een scooter gehuurd om naar de aparte white tempel en het drie landenpunt (golden triangle) te gaan. Onderweg bezoeken we ook nog het opium museum en zijn we langs een Thais dorpje gereden waar een langnek familie leeft. Eind van de dag hadden we er ruim 200 km opzitten. 'S avonds lekker eten en drinken op de gezellige saturday night market en genoten van de gezellige thaise mensen die heel de avond in een kring aan het dansen waren op Thaise hits en elk nummer had z'n eigen dansje.
Vanuit Chiang Rai pakken we de bus naar Chiang Mai. Chiang Mai is na Bangkok de grootste stad van Thailand en hier hebben we ons bijna een week vermaakt. Wij sliepen in een guesthouse midden in het oude gezellige centrum. Met de scooter rijden we in een goed uur naar de "grand" canyon waar je lekker kan zwemmen en van de rotsen af kan jumpen wat eigenlijk best nog hoog was. De Thaise keuken is wereldberoemd en om al dit lekkers ook nog een keer in Nederland te kunnen eten hebben we een kookcursus gedaan. We begonnen op de lokale markt voor de verse ingrediënten. Uiteindelijk hebben we in het huis van een goede en gezellige kok ieder 5 gerechten gemaakt, zoals pad thai, thaise curry, soup, springrols en mango stickie rijst. In Chiang Mai bezoeken we ook het elephant nature park. Hier vangen ze olifanten op die voorheen werden gebruikt als entertainment zoals het circus en om op te rijden maar ook die in de jungle gewond zijn geraakt door landmijnen. Deze olifanten hebben dus een slecht leven gehad en zo zijn er olifanten die blind zijn vanwege de vele foto's met flits die werden gemaakt en met een gebroken rug vanwege de bekende olifanten ritjes die hier helaas nog te veel voorkomen. Het elephant nature park zorgt ervoor dat de olifanten weer een goed leven hebben en uit handen blijven van de rij tourtjes. Hier hebben we met een gids de hele dag tussen de olifanten rondgelopen, ze te eten gegeven en afgesloten met een bad in de rivier, voor Nadine 1 van de hoogte punten van Thailand en had hier al lang naar uitgekeken. De avonden in Chiang Mai bestonden vooral uit lekker eten, rondslenteren op de street market & night bazaar en lekker drankjes doen in de gezellige barretjes met goede muziek of live band. Vanuit Chiang Mai pakken we de bus verder richting het noorden door de bergen naar Pai. Pai is een echt backpackers dorpje mooi gelegen tussen de bergen in het noorden van Thailand, je ziet hier dus een hoop rasta's en backpackers op blote voeten en er hangt een super relaxte sfeer. Hier slapen we 6 nachten in een Thaise bungalow, een leuk bamboo hutje. De dagen bestonden vooral uit chillen en zwemmen in het openbare buiten zwembad van Pai. 'S avonds lekker eten op de street market (van noodles tot sushi) en afsluiten in 1 van de relaxte barretjes. We komen hier de engelse wereldreizigers Amy en Matt tegen die we hebben ontmoet bij de gibbon experience in Laos en waar we gezellig een drankje mee hebben gedronken.
We zijn ook nog wezen raften op de Pai River 35 km dwars door de jungle. Gelukkig hadden we een goede gids, want op sommige stukken werd het echt wild en is Stephan een keer overboord gevallen, terwijl Nadine in de boot lag en samen met de gids vast zat onder een hard stromende waterval. Dit was wel even spannend, maar gelukkig hadden we een ervaren gids bij ons die de boot weer los heeft gekregen. De omgeving is echt super mooi en tijdens de trip hebben we ook eindelijk de wilde gibbons gespot in de jungle. Ook hebben we weer de 125cc motor scooter gehuurd voor een relaxte en mooie rit naar de hotspots in de omgeving. We bezochten de Pai canyon, 2 watervallen, de landsplit(ontstaan door verschillende aardbevingen) en sloten af bij de hotspring een natuurlijk warm water bad waar we lekker een uurtje hebben rondgedobberd om op te warmen (het is hier ook winter en best fris in de bergen, rond de 25 graden :-)
Na Pai bezoeken we het minder toeristische stadje Sukhothai. Sukhothai was vroeger de hoofdstad van deze regio. Hier bezoeken we op de scooter het historical park (de oude stad) en touren een dag langs oude tempels boeddhabeelden en ruïnes.
Op de terugweg richting ons guesthouse is de hoofdweg afgesloten ivm een fietstour ter ere aan de Thaise koning. De koning is hier heilig en er klinkt in heel Thailand regelmatig het Thaise volkslied door de speakers op straat waarop iedereen gaat staan en stopt met waarmee ze bezig zijn.
Vanuit Sukhothai gaan we per bus naar Kanchanaburi. Kanchanaburi is een populaire stop vanwege de geschiedenis van de deadrailway en de bridge over the river Kwai. Helaas is er geen directe verbinding dus waren we genoodzaakt om eerst de busrit van 7 uur naar Bangkok te nemen. We kozen voor de goedkoopste local bus zonder spijt. We hadden een redelijk oude maar goede bus met zeer ruime zitplaatsen (beenruimte voor 2) en kregen bij de lunchstop gratis water en rijst met kip, te lekker gewoon.
In Bangkok besloten we maar even snel(dachten we) gelijk de trein, bus en ferry tickets voor eind december naar Koh Samui te kopen aangezien het hier hoogseizoen is en alles met kerst en oud & nieuw zeer snel vol zit. Wat een taxirit van 15 min zou moeten zijn werd uiteindelijk een rit van een uur van het busstation naar het treinstation. Welkom in Bangkok. Helaas waren de treincoupes met slaapbedjes al uitverkocht, dan maar gewoon 2 zitplaatsen en een nachtje doorhalen in een Thaise nachttrein. Het was inmiddels al 6 uur en bijna donker en we moesten nog een bus regelen om naar Kanchanaburi te gaan. Bangkok heeft meerdere busstations en we besloten deze keer maar een tuktuk naar de dichtstbijzijnde te nemen. Het was spits maar onze jonge en enthousiaste tuktuk driver scheurde tussen het verkeer door op z'n opgevoerde tuktuk snel naar het busstation. Gelukkig stond er nog een minibusje die ons nog kon meenemen en afzetten in Kanchanaburi. Hier verblijven we de komende 4 nachten.
We bezoeken in 2 dagen hier het Thailand - Burma railway museum, de oorlogsbegraafplaats, de brug over de river Kwai en de Hellfire Pass.
Tijdens de tweede wereldoorlog werd onder het regime van de strenge en onmenselijke Japanners een spoorlijn (doden spoorlijn) aangelegd tussen Thailand en Birma door Australische, Britse, Aziatische en Nederlandse krijgsgevangenen met als gevolg meer dan 110.000 doden waaronder bijna 2800 nederlanders. Zeker de wandeling  door Hellfire Pass maakt diepe indruk op ons. De Hellfire Pass was onderdeel van de spoorlijn waarbij dwars door een bergketen moest worden gehakt (zonder machines en alles met de hand). De magere, zieke en mishandelde krijgsgevangenen werkten soms wel 18 uur per dag tot diep in de nacht. 'S nachts werden fakkels aangestoken en de schaduwen van de Japanners en krijgsgevangen op de rotsen leken op het vuur van de Hell. Niet voor te stellen en moeilijk te omschrijven wat hier en op andere plekken tijdens de aanleg van deze spoorlijn heeft afgespeeld, de verhalen en foto's zijn echt schokkend.
We zijn ook nog een dag naar het Erawan national park geweest voor een bezoek aan de waterval van 7 lagen. Deze bevind zich midden in de jungle en heerlijk om na de klim lekker te kunnen zwemmen en van de waterval rotsen af te glijden wat heerlijk verkoelend was. Het water zit ook vol met kleine en grote visjes die je meteen aanvallen en aan je voet beginnen te knabbelen, gratis fish massage. In Kanchanaburi zit ook een goedkoop en gezellig straat kroegje waar je voor 25 eurocent een mixdrankje kon kopen en wat een goede en gezellige plek was om met andere reizigers in contact te komen.
Vanuit Kanchanaburi gaan we via Bangkok naar Khao Yai National Park in Pak Chong voor een 2 daagse jungle trekking.
Aangekomen in Pak Chong worden we bij het busstation opgehaald en krijgen de sleutel van onze bungalow. We besluiten de volgende dag te beginnen met de halve dag tour, zodat we nog lekker uit kunnen slapen. Na 10min. rijden stopt de auto en wijst de gids naar de bomen en roept snake. Na goed kijken zien we inderdaad een slang, de gids haalt hem uit de boom, zodat wij een paar mooie foto's kunnen maken. We rijden door naar een natuurlijke waterbron uit de bergen waar we heerlijk in mochten zwemmen. Ondertussen vind de gids nog een slang en  zien we ook de witte eekhoorn. Onze volgende stop is een grot. Hier verteld de gids van alles over de vleermuizen en andere dieren die hier leven. Ook laat hij een paar van deze dieren zien. We vertrekken naar de vleermuisgrot, we komen aanrijden en er vliegen al miljoenen vleermuizen uit de grot, dit hebben we ook al gezien in Cambodia, maar het blijft nog steeds bijzonder. De gids heeft een telescoop bij zich waardoor we naar de maan kunnen kijken en ook met ons mobiel mooie foto's kunnen maken.(zie foto) we hebben een erg gezellige groep met Duitsers, nederlanders en Australiërs erg gezellig dat we de volgende dag met hun ook de hele dag tour gaan doen. Ons guesthouse ligt erg afgelegen, maar hebben gelukkig wel goed en erg goedkoop eten. In heel Thailand eten we voor ong. 1 a 2 euro per maaltijd, daarom gaan wij ook alleen maar uit eten lekker hoor.....! Na een koude nacht in onze bungalow vertrekken we om 8 uur 's ochtends voor de hele dag tour. We rijden naar een uitzicht punt waar we al een hele apen familie tegenkomen. Daarna maken we een wandeling door de jungle, waar we ook nog Gibbons zien. Het lijkt wel of deze leuke apen voor ons poseren voor de foto. We rijden door en beginnen daarna aan de jungle trek van 2/3 uur. We hebben deze keer een erg snelle gids die bijna door de jungle rent, dus wij doen alle moeite om hem achterna te rennen en ondertussen te genieten van de mooie natuur. Onderweg komen we nog een waterval (bekend van de film The Beach) een paar apen en een fel groene slang tegen. Stephan hoopte al om krokodillen te zien en gelukkig weet de gids ook deze te vinden erg leuk om deze dieren in het wild te zien. We lunchen in de jungle en vertrekken daarna om nog een waterval van 150 meter hoog te gaan bekijken. Als laatste gaan we opzoek naar wilde olifanten, we vinden een hoop olifanten poep, maar de olifanten zelf laten zich helaas niet zien. Hopelijk kunnen we ergens anders op onze wereldreis nog wilde olifanten spotten. We rijden terug naar ons guesthouse en eten een lekkere groene curry daarna gaan we slapen. De volgende dag vertrekken we weer vroeg naar het volgende plaatsje. Op naar een paar dagen strand, op naar Pattaya! Onderweg naar Pattaya hebben we maar eens de kerst cd aangezet op Nadine der ipod om toch een beetje een kerst gevoel te krijgen. We hebben hier wel kerst versiering en kerstbomen, maar met 30 graden en een zonnetje krijg je niet echt een kerst gevoel. Op naar de stad van de sekstoerisme, ladyboys en westerse oude vieze mannetjes met veels te jonge thaise vrouwtjes aan hun arm. Waarom gaan we hier heen? Eigelijk omdat we nog een paar dagen over hadden en niet een week in Bangkok wilden blijven en gewoon omdat we deze stad toch gezien moeten hebben op onze reis, en binnen 2 uur vanuit Bangkok waren we er al.
Het strand stelt hier niet veel voor (te druk, te klein en te vies) maar met een uurtje varen zitten we op het eilandje Koh Lan met een mooi wit strand en een heldere blauwe zee waar we lekker 2 dagen op het strand hebben gelegen. We zijn hier ook nog wezen bowlen en scoren we nog een nieuwe zwembroek voor Stephan, want met 8 kg lichter begon z'n zwembroek af te zakken. Er is hier trouwens ook een Hollands cafe waar we echte kroketten en frikandellen hebben gegeten.....te lekker, maar de volgende ochtend wel gewoon weer een Thais ontbijtje (noodles met kip). De Thaise mensen zijn hier wel stukken onvriendelijker en proberen je veel op te lichten. Zo hadden wij op 1 dag een discussie met 2 tuktuk drivers, bowling centrum en de schietbaan (dacht te kunnen schieten maar bleek bij aankomst plastic bolletje gun te zijn, dus niks betaald)
Tot nu toe bevalt Thailand volop en de mensen hier zijn echt super aardig en lachen voortdurend.
Kerst vieren wij in Bangkok en 28 december komen we aan op het eiland Koh Samui waar we het oude & nieuwe jaar afsluiten en inluiden op een grote beach party.
Wij wensen iedereen fijne feestdagen en alvast een gelukkig en gezond 2016!!!

1. Chantal (CCO):
    22 december 2015
    leuk verhaal weer! als je een keer Nederland bent wil ik wel bij je eten om te kijken of die cursus gelukt is
  2. Marlinde:
    24 december 2015
    Sawadee Kaaaaaa!! Klink heerlijk jongens.. En het lijkt alsof jullie in een lichtere versnelleing reizen nu.. Weekje chillen hier, weekje chillen daar.. Goed om te horen!!

Merry Xmas!! xxxx Zus
  3. Madelon Verhoeff:
    24 december 2015
    Na die intensieve eerste reisperiode is het nu wel lekker om op je gemak door Thailand te reizen. Leuke verhalen en lekker relaxed. Fijne kerstdagen ( volgens mij vieren ze er maar een) in Bangkok en veel plezier op Koh Samui. Ik kijk uit naar jullie verhalen in 2016. Heel veel geluk, voorspoed en reisplezier in het nieuwe jaar. xx
  4. Elsbeth Veenis:
    24 december 2015
    Lieve Nadine en Stephan, Wat een heerlijke verhalen om te lezen, af en toe ook wel even schrikken maar geweldig om jullie reis op deze manier mee te mogen maken. Voor straks heel fijne kerstdagen of één kerstdag en een liefdevol, reislustig, gezond en gelukkig 2016.
  5. Ger Bouten:
    27 december 2015
    In alle rust na de Kerst, vanmorgen zitten genieten van jullie nieuwste verslag; een gevarieerd , goed opgebouwd verhaal met journalistieke neigingen. Ik vraag mij af of jullie regelmatig na iets, gelijk in een dagboek schrijven of werken met kladpapiertjes.Alles uit het blote hoofd zou te mooi zijn. Ik wens jullie een langdurig en avontuurlijk 2016 toe .
  6. Astrid:
    29 december 2015
    29 /12 en jullie zijn nu in Koh Samui om daar te gaan feesten op NIEUWE jaar,hoewel het oude kan ook niet meer stuk met jullie onvergetelijk reisavontuur,zie uit naar jullie komende belevenissen proost en beste wensen voor een goed 2016 .
  7. Francis:
    31 december 2015
    Hi Nadine en Stephan, jullie verhalen brengen mij weer even terug naar onze reis naar Thailand jaren geleden, heel herkenbaar :) Nu feestend het nieuwe jaar inluiden op Koh Samui op naar 2016 met nog meer mooie reisverhalen en ervaringen. Heel veel liefs Francis & Michael xxxx