Nature, party & adventure in Laos:

25 november 2015

We komen na een busrit van 5 uur aan in de hoofdstad van Laos: Vientiane. We hebben niks geboekt dus lopen wat in de rondte en vinden een goed guesthouse voor een leuke prijs. De volgende ochtend vertrekken we al vroeg naar de Thaise ambassade om daar onze visums te regelen voor Thailand. We willen daar namelijk 60 dagen blijven en als je over land naar Thailand gaat kan je max. 45 dagen blijven. Dit is allemaal zo geregeld alleen 1 nadeel is dat het vrijdag is en we ons paspoort pas na het weekend ophalen, dus zijn we verplicht om tot maandag te blijven. We besluiten zaterdag naar het buddha park te gaan met de lokale bus, dit was een leuk uitje en erg goedkoop, we hebben een uur in de bus gezeten voor maar 0,60 cent. 'S avonds besluiten we de stad te verkennen en komen er achter dat er zeker 's avonds helemaal niks te beleven is, wat een saaie hoofdstad, alles sluit om 11 uur. Volgende dag huren we een fiets voor een kleine stadstour langs wat andere bezienswaardigheden, zoals een tempel en zijn we naar een museum geweest. Laos is het meest gebombardeerde land van de wereld maar ze zijn met geen enkel land officieel in oorlog geweest, dit komt omdat een stuk van het Ho Chi Minh trial door Laos ging en het land op de route lag en de VS hier de restant bommen die ze nog over hadden neer gooiden. Dit museum laat zien dat er ook nu nog veel mensen getroffen worden door bommen die niet zijn afgegaan.
We hebben in de hoofdstad wel heerlijk gegeten en genoten van de verse fruit shakes die ze overal op straat verkopen.
Onze paspoorten kunnen we op maandag om half 2 pas ophalen en onze bus vertrekt om 2 uur al. We zorgen dat we op tijd bij de ambassade zijn en zitten allebei toch een beetje gestrest(wat eigelijk nergens op slaat) te wachten op onze paspoorten, wij kregen bij de aanvraag van vrijdag nummer 41/42 en ja hoor ze beginnen gewoon bij nummer 1. Hebben dus voor niks 3 kwartier in de volle zon voor de poort van de ambassade staan wachten om als eerst aan de beurt te kunnen zijn. We denken dit gaan we niet halen, maar tot onze verbazing gaat het vrij snel. Om 10 over half 2 rennen we met onze paspoorten naar de tuk tuk en komen precies om 2 uur aan, WE HEBBEN HET GERED! Op naar het volgende plaatsje Vang Vieng!
Na een busrit van 5 uurtjes komen we aan in het uitgaansplaatsje van Laos! We slapen hier in een gezellig guesthouse en hebben een tweepersoonskamer voor 7 euro per nacht incl. ontbijt en 24/7 zoveel whiskey als je maar wilt. Lets get the party started. Er is hier 1 bekende bar waar iedereen naartoe gaat en waar je bij 2 vodka/7up een gratis shirt krijgt, deze willen wij natuurlijk allebei hebben en vetrekken 's avonds gelijk naar de bar om te feesten. Na het stappen geen Mac of Has maar er staan eetkarretjes met Laotiaanse vrouwtjes klaar om aan ons een lekkere hamburger of sandwich te verkopen, waar wij natuurlijk vaak hebben gegeten. De volgende dag huren we een fiets en vertrekken naar de blue lagoon. Dit is een mooi helder blauw riviertje waar je kan zwemmen en aan een touw het water in kan slingeren, ook is er nog een mooie grot die je kan bezoeken. Onderweg hebben we spijt dat we zijn gaan fietsen, het is veels te heet en de weg bestaat alleen maar uit stenen, we hopen alleen maar dat onze kleine fietsjes het gaan overleven. Gelukkig maakt de blue lagoon alles goed en hebben een frisse duik genomen. 'S avonds zoeken we natuurlijk de Sakura bar weer op voor een drankje en een dansje. Dit plaatsje staat bekend om het tuben, dit is in een grote band op de rivier drijven langs kroegjes, waar je naar binnen word getrokken om te bierpongen en een banden(stoelen)dans te doen in de modder en natuurlijk te feesten. De eerste kroeg sluit, iedereen springt in zijn band op naar de volgende kroeg, we ontmoeten verschillende mensen erg gezellig! Ondanks onze vele drankjes letten we nog wel op de tijd, we moeten voor 6 uur terug zijn anders moeten we extra betalen. We springen in onze band en drijven nog een uurtje in het water, om 5 over 6 komen we met onze band aan gelukkig hoefde we niks extras te betalen. Eerst maar eens een hapje eten en door naar Sakura voor de laatste party avond. De volgende dag vertrekt onze bus vroeg naar Luang Prabang wat misschien niet zo goed idee was na zoveel drankjes die dag ervoor. Met onze kater stappen we in de bus en hopen dat de rit heel snel gaat. Gelukkig duurt dit ook maar 5 uurtjes en vinden we na een stukje lopen een goed guesthouse, we besluiten wat te eten en liggen om 8 uur al in bed. De volgende dag zijn we weer helemaal fris, maar besluiten wel een relax dag te houden. We slapen uit, lopen wat rond en regelen een tuk tuk voor de volgende dag. Op de lokale markt hebben we 's avonds genoten van een heerlijk streetfood buffet menu waar we voor €1,50 pp heerlijk hebben gegeten. Volgende dag gaan naar een mooie waterval waar je ook kan zwemmen, het is daar inderdaad prachtig, ook hebben ze een beren opvang ook erg leuk om te zien. Nadat we 3,5 uur hebben gewandeld, gezwommen en geklommen nemen we de tuk tuk weer terug naar het centrum. 'S avonds gaan we gezellig wat eten bij een romantisch restaurantje en regelen we de boottickets voor de volgende dag. We gaan dan naar onze laatste stop in Laos :-) We hebben zin om naar Thailand te gaan aangezien we de bevolking van Laos totaal niet vriendelijk of behulpzaam vinden, ja alleen als ze geld van je krijgen, dan kunnen ze een neppe glimlach opzetten. De volgende dag worden we om 7 uur sochtends opgehaald bij ons guesthouse, waar we ook wel blij zijn om weg te gaan, we hadden namelijk 2 kakkerlakken op de kamer viessssss. We hebben gekozen voor de Slowboot deze doet er 2 dagen over ipv 7 uur met de speedboot. We hebben gelezen dat de speedboot gevaarlijk kan zijn, omdat er veel rotsen in het water liggen en er al meerdere dodelijke ongelukkig mee zijn gebeurd dus die nemen we zo wie zo niet. Na 8 uur varen langs prachtige bergen, komen we aan in het dorpje Pak Beng. Dorp bestaat uit 1 straat met een aantal restaurantjes en guesthouse. Hier gaan we op zoek naar guesthouse voor een nachtje. De volgende dag melden we ons om 8 uur 's ochtens weer bij de aanlegsteiger (de rotsen langs de rivier) om door te varen naar onze eindbestemming en grens plaats Huay Xia. Hier spotten we ook nog 2 olifanten die aan de overkant van de rivier leven. Tijdens een aantal uur varen merkte Stephan dat hij de bovenkant van zijn backpack was vergeten in het guesthouse. Hier zat ook de creditcard in verstopt dus maar snel de bank gebeld om te laten blokkeren aangezien we 's ochtens nog ruzie hadden met de eigenaar omdat we geen ontbijt bij hem wilden kopen. In Huay Xia ook meteen iemand laten bellen maar helaas hadden we geen werkend telnr kunnen vinden. Gelukkig hebben we de creditcard van Nadine nog. Voordat we naar Thailand vertrekken gaan we eerst 2 dagen mee met de gibbon experience. Dit is een 2 daagse tocht door de jungle met tussendoor ziplines van tussen de 200 en 570 meter van boom naar boom. Echt super kicke. Einde vd dag ziplinen we naar onze boomhut waar we overnachten midden in de jungle op 50 meter hoogte. Dit was de perfecte afsluiting van Laos. Op naar Thailand!!!

1. George Verhoeff:
    26 november 2015
    Weer een hoop aparte dingen ondernomen in Laos. ook veel mooie foto's. Jammer van het kwijtraken van de bovenkant van Steef's backpack met pasje.
  2. Astrid:
    26 november 2015
    bijzondere afsluiting van Laos met die jungletocht en ziplinen en die superhoge boomhut waarin jullie overnachtten.goede verdere reisbelevenissen in Thailand.
  3. Ger Bouten:
    26 november 2015
    Pracht verhaal en ook zo'n reis wordt doorspekt met verrassingen; geweldig de paniek en de oplossingen en jullie acceptatie-vermogen. Ga aub zo door. SUCCES.
  4. Chantal (CCO):
    26 november 2015
    super leuke foto's! en weer een heel leuk verhaal! !!
  5. Vince:
    Heyy Tarzan & Jane!
  6. Madelon Verhoeff:
    27 november 2015
    Laos gaat de boeken in als "een grote kroegentocht", haha Hopelijk is blokkeren creditcard goed gegaan en kunnen jullie in Thailand snel een vervangende pas krijgen. Nu op naar Thailand, land van de glimlach. Fijn dat jullie er genoeg tijd voor uitgetrokken hebben want er is zoveel te zien. Heel veel plezier daar, ik kijk uit naar jullie verhalen.
  7. Melissa:
    4 december 2015
    Leuk verhaal en hele mooie foto's zeg. Echt heerlijk dat je goedkoop kan overnachten en eten. Wel balen van die creditcard maar gelukkig hebben jullie die van Nadine nog. Geniet maar lekker en op naar het volgend verhaal :-).
  8. Angèle:
    21 december 2015
    Wat een leuk verhaal weer en wat genieten jullie enorm!
    We zijn benieuwd naar jullie verhalen over Thailand en
    verder veel plezier nog en groeten van Cock.