Moskou & Transmongolie Express

16 augustus 2015

Privjet, Moskou is net zoals St Petersburg absoluut een aanrader. En echt, als je de russen beter kent en met een paar Russische woordjes en gebaren probeert te communiceren kunnen de meeste nog echt lachen ook. Na de Moskou free tour ( jaja gratis rondleiding van 2,5 uur) zijn we meer over Moskou en de inwoners te weten gekomen. Natuurlijk kon het rodeplein, kremlin en de Basiliek Kathedraal niet ontbreken. We hebben tijdens onze verkenning door Moskou de metro meerdere keren genomen. Dit was in het begin ff uitzoeken met al die metrolijnen maar na 10 ritten en hulp van de bevolking wisten we aardig onze weg te vinden. De metrostations zijn net paleizen. echt super mooi!! Daarnaast hebben ze de langste roltrap van Europa van maar liefst 176 meter. Gelukkig hebben we allebei geen last van hoogtevrees. De namiddagen en avonden hebben we tussen de russen gepicknicked in het mooie en zonnige ( 33 graden) stadspark waar ook een lokaal festival gaande was. Genietend van de sfeer, muziek, artiesten en russen. Totaal geen idee dat de russen zo westers waren en wij hier gewoon in Moskou aan het chillen zijn.
Het is tijd om van Moskou en Vladimir afscheid te nemen. Op naar de trein voor het eerste stuk Moskou - Irkutsk van maar liefst 5193 km in 4 dagen oftewel 86 uur in de trein. Bepakt met noodles en cup a soupjes gaan we met (ja hoor ze zitten echt overal) meerdere Nederlanders de trein in. We hebben voor dit traject een 2 persoonscoupe. Gelukkig maar want de 3e klas slaapzaal wagons daar wil je niet zitten. De wagon delen we met afwisselende russen, Nederlandse, Belgische en Franse reizigers. De tijd in de trein vliegt voorbij. Beetje eten, slapen, lezen, muziek luisteren, naar buiten staren en hangen op de gang met onze medereizigers. Zeer gezellig en komen er al snel achter dat de meesten ook dezelfde route en tussenstops hebben die we nemen tot aan Beijing. Tussendoor stop de trein zo nu en dan en hebben we de kans om bier en eten te scoren op de perrons. Op sommige perrons staan Russische vrouwtjes hun zelf gemaakte broodjes, pannenkoekjes, fruit en vis te verkopen welke we uiteraard allemaal hebben geproefd. Onderweg is wel goed het verschil te zien tussen de russen uit de steden zoals St Petersburg en Moskou en de russen van het binnenland. Onderweg voelt het toch wel echt meer Russische. Na 4 dagen was het wel weer mooi geweest in de trein en na aankomst in Irkutsk zijn we met nog 3 nederlanders naar ons guesthouse gebracht aan het Baikalmeer. Dit is het grootste zoetwatermeer van de wereld  die 's winters wanneer het hier -40 is totaal is bevroren. En frisse duik in het nu 12 graden water kon uiteraard niet ontbreken en we moeten zeggen......het was koud, maar volgens Russische traditie zouden wij nu 25 jaar langer leven :-) We komen over 24,5 jaar toch maar weer ff terug :-) Op naar Mongolië.

1. George Verhoeff:
    19 augustus 2015
    Fijn dat jullie zo genieten. Maar goed dat jullie ook ieder jaar de nieuwjaarsduik in Scheveningen gedaan hebben. was een goede oefening voor het Baikalmeer
  2. George Verhoeff:
    19 augustus 2015
    Mooie serie foto's. geven een goede impressie van jullie belevenissen.
  3. Froukje:
    19 augustus 2015
    Super om te lezen weer, leuk met foto's ook. Die stations zijn echt met paleizen!
    Wij mogen vanavond voor het eerst weer trainen! :-) Heb er zin in!
    Hoe laat ben je terug? Hahaha ik stuur je de verslagen wel over het verloop vd voorbereiding (spierpijn enzo...)!
    Groetjes Froukje
  4. Froukje:
    19 augustus 2015
    Wij mogen vanavond voor het eerst weer trainen! :-) Heb er zin in!
    Groetjes Froukje
  5. Astrid:
    19 augustus 2015
    Was benieuwd naar jullie impressies en foto's ,wat
    een leuk verslag over afgelopen tijd in Moskou en DE treinreis, en vooral hoe jullie het belevenen en de fotoreeks erbij.
    Goeie verdere reis, en ......tot de volgende reisblog.
  6. Vince:
    19 augustus 2015
    Gaaf allemaal! ook leuke fotos!
    Goed te zien dat jullie het zo naar je zin hebben!
  7. Astrid:
    19 augustus 2015
    op mijn I pad ook jullie reisroute opgezocht en de metro in Moskou,wat enorm .en wat temperaturen betreft is het nu heel gunstig toch en niet (vries)koud.Over de perrons met "lokale" etenswaren had ik gelezen,jullie geproefd...Stoer die foto van Stephan op die motorfiets!!
  8. Madelon Verhoeff:
    19 augustus 2015
    wat een leuk verslag. Zo te lezen genieten jullie met volle teugen. De kop is eraf en nu op naar de volgende indrukken. xx
  9. Chantal (CCO):
    super leuk om te lezen!
  10. Marlinde:
    20 augustus 2015
    Ik wil gewoon even zeggen hoe leuk ik het vind dat jullie dit aan het doen zijn!! GENIET xxxx
  11. Gerthille:
    20 augustus 2015
    Ziet er geweldig uit.En wat genieten jullie van al dat moois.
    Jammer dat je niet van alle landen een olifant kan meebrengen.
    Dan had ik ze uit alle landen.Nog veel reisplezier.lieve groet,
    Gert en Jopie
  12. Sylvia:
    23 augustus 2015
    He lieverds ben OMA geworden van een prachtige kleinzoon !!! wel 5 weken te vroeg maar het is een vechtertje , geniet er van jullie samen ik geniet nu van het omi zijn hahahha ( op facebook foto )